Още по темата

Повреда на релсовия път е причина за трагедията в Хитрино. Това сочи нова техническа експертиза, изготвена от международни експерти, съобщиха Светослав Първанов - заместник-управител на "Булмаркет", цитиран от БТА.

Машинистите от "Хитрино" не се признаха за виновни

Какво става с парите след трагедията в Хитрино

Съдят машинистите на влака-убиец от Хитрино

Той цитира експертиза, поръчана от фирмата в чужбина, защото български експерти отказали с мотив, че биха били в конфликт на интереси. Тя е изготвена вещи лица инж. Лука Пъиш - експерт по железопътна техника към Министерството на правосъдието в Румъния и екип специалисти от Института по железопътна техника в Берлин.

Светослав Първанов
Светослав Първанов Източник: БГНЕС

Изчисленията показват, че дори влакът да се е движил с по-висока скорост от разрешената, при този вираж на коловозите и броя на вагоните, композицията може да се обърне, ако скоростта надвиши 111,5 км/ч, което не съответства на данните от разследването.

Локомотивите и първите пет вагона на композицията минават през конкретната стрелка без проблем. Те спират без проблем и на гара Хитрино, без никакви щети въпреки "високата" скорост.

Проблемът възниква при преминаването на шести вагон, чиито колела тръгват едновременно по двата коловоза. Дерайлирането е било неизбежно, тъй като стрелката, разделяща двата коловоза е позволила първите колела на вагона да тръгнат по единия коловоз, а вторите колела - по другия коловоз. В резултат на това се къса връзката между шести и седми вагон и влакът дерайлира.

Цистерната с пропилен не е отговаряла на условията за безопасност и не е трябвало да се движи, пише в заключението. Като цяло жп инфрастрктурата също не била добра.

Конструкцията на този тип цистерни е с полусферични дъна, които се оценяват като опасни поради своята крехкост и през 80-те години на миналия век са забранени от производство.

Източник: МВР

За експлоатираните към момента на забраната вагони от този тип са дадени предписания за монтиране на допълнителни защитни елементи, които да гарантират тяхната безопасност до изтичане на експлоатационния им живот.

"Два пъти е подавано напрежение в съборената контактна мрежа и така се е стигнало до волтови дъги, които е възможно да са причинили взрива", каза Първанов. "15 години наблюдаваме нередности по железния път. Така сме излагали на риск не само товари, влакове, а и хора", допълни той

От Прокуратурата излязоха с позиция по случая и са категорични, че направените заключения не може да послужат за доказателство и че въпросната версия вече е била разглеждана.

”Представената днес от компанията "Булмаркет" експертиза, в която се твърди, че причина за железопътната катастрофа в с. Хитрино е незаключена стрелка на релсовия път, няма характер на доказателствено средство в съдебния процес“ се казва в официалното съобщение.

От там са категорични, че такава експертиза не е била назначавана нито от органите на досъдебното производство, нито от състава на съда, разглеждащ делото понастоящем.

"Частната експертиза", изготвена от чужди експерти, е поръчана и заплатена от "Булмаркет", но не може да послужи за целите на водения наказателен процес”, категорични са от прокуратурата.

„Обвинението не намира основания за промяна на изводите, основани на експертизи, назначени в хода на проведеното разследване и сочещи високата скорост на навлизане на влаковата композиция в района на гарата като основна причина за инцидента. Тези експертни заключения са разгледали и версията, изтъквана сега от "Булмаркет", но са я отхвърлили като несъответна на събраните по делото доказателства за състоянието на релсовия път" става ясно от позицията.

В обвинението сега е посочено, че товарният влак е навлязъл в гара Хитрино със 78 км/ч при разрешени 40. Това е довело до дерайлирането на вагоните, изтичането на газ пропилен и последвалата експозиция, която причини смъртта на седем души.

Обвинени за това са машинистите Димитър Михнев и Радослав Петков. Делото срещу тях се гледа по съкратеното производство. Следващите заседания на Шуменския окръжен съд са на  21, 22 и 30 март и на 16, 17 и 19 април. Още шест дати са определени и за май.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.