Още по темата

„Виждаме полиране на асфалтовата настилка”, коментира на мястото на станалата в събота катастрофа, при която загинаха 17 души, Иван Стателов, експерт в производството на асфалтови смеси Иван Стателов в голяма компания в Германия. Според него при асфалтирането трябва да се изпозлват полимерни смеси.

„Забелязах, че условията за пътна безопасност в тази отсечка не са спазени”, заяви от своя страна инж. Владимир Жиянски, пътен експерт и проектант, работил по виадуктите на „Витиня”.

Той посочи, че бордюрът заема голяма част от пътното платно и оставя много малко пространство за маневри след острия завой пред мястото на катастрофата.

„Втората причина е, че абсолютно никъде няма отводнителни съоръжения по пътното платно”, каза Жиянски.

Той изтъкна и трета причина за инцидента - асфалтовата настилка трябва да е с т.нар. набита фракция, която повишава наличие на сцепление при всякакви атмосферни условия. Видимо е, че на това място от пътя такава липсва.

„Във всички опасни участъци в България, а те са хиляди, задължително трябва да има набита фракция за повишаване на сцеплението. И на правите участъци, където шофьорите заспиват, на всеки 5-6 км трябва да има такава, да тресе автомобила, за да може шофьорът да се стряска”, подчерта Жиянски.

„Четвъртата причина е, че тази декоративна еластична ограда – мантинелата,  не върши никаква работа. В такива опасни участъци е редно да се сложат големи стоманобетонови блокове, които се наричат „Ню Джърси” и масово се прилагат в Западна Европа и в нашите съседки. За съжаление у нас все още няма задължението да бъдат поставени такива предпазни съоръжения. Ако ги имаше, дълбоко се съмнявам, че автобусът щеше да пропадне”, посочи инж. Владимир Жиянски.

Експертът добави, че не само автобусите трябва да преминават техническа проверка, но и шофьорите периодично обучение, независимо колко са опитни.

„Не е нормално на шест месеца да се проверява техническото състояние на автобуса, а да не се провеждат курсове за шофьорите. В дадения случай шофьорът на автобуса е попаднал в нестандартна ситуация и при условие, че не е обучен, това е и крайният резултат”, смята Жиянски.

Иван Стателов добави, че този път, който е втора категория, трябва да има 3 години гаранция по европейските стандарти и отговорността на пада на този, който е подписал договора от страна на Агенция „Пътна инфраструктура”.

СНИМКИ ОТ МЯСТОТО НА ИНЦИДЕНТА МОЖЕ ДА ВИДИТЕ В ГАЛЕРИЯТА НИ

Съдът пусна шофьора на автобуса

Борисов: Към никого няма да има пощада

Свидетелите на катастрофата: Какво е станало

Министър: Използваният асфалт край Своге е недопустим

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.