Още по темата

Христо Христов говори за предизвикателствата и възможностите за дигиталния бизнес в България. Той е председател на IAB Bulgaria (Interactive Advertising Bureau) и изпълнителен директор на най-голямата дигитална медийна и технологична компания у нас - „Нетинфо”. Христо Христов поема ръководството през 2013 година на „Нетинфо”, като преди това основава „Дарик Уеб”. Работил е като репортер в „Дарик Радио”, както и в BBC London. Професионалният му опит включва и участие в стартъп проекти в областта на финансите. Завършил е право в Софийския университет „Св. Климент Охридски“.

- Кои са най-големите предизвикателства пред дигиталния бизнес в България?

Със сигурност едно от най-големите предизвикателства е ниската пенетрация на интернет в България спрямо нивата в Западна Европа. Това обаче се променя  доста бързо, благодарение на все по-увеличаващата се употреба на смартфони у нас. Друга особеност е, че българските потребители все още предпочитат да извършват плащанията си по традиционния начин, вместо онлайн, което е пречка за развитието на някои бизнес модели у нас.

- Как се отразява демографската криза в страната на дигиталния бизнес?

Демографската криза не оказва особено голямо влияние на онлайн бизнеса у нас поради две причини. Първата е, че все повече българи използват интернет, а втората е, че българите, които са зад граница продължават да използват родните онлайн услуги. Въпреки че живеят в чужбина те продължават да си отварят пощата, четат новини от български сайтове, гледат български продукции онлайн и т.н. Разбира се, ако говорим за българските онлайн търговци, те не могат да разчитат на този вид клиенти, защото българите в чужбина не пазаруват от България.

- Как една дигитална компания може да поддържа растежа си на пазар като българския?

Тайната се крие в създаването на продукти и услуги на световно ниво. Мога да дам пример с мобилното приложение на ABV - то се актуализира постоянно, за да бъде в синхрон с всички последни версии на операционните системи на смартфоните. По този начин предоставяме на потребителите първокласна услуга. Трябва винаги да си поставяш летвата там, където са световните конкурентни услуги, защото живеем в глобален пазар и онлайн средата ни позволява много бързо да си свалим почти всяка една алтернативна услуга. Казвам почти, защото през приложението за време на Apple няма как да гледаш камерите от Банско, за да видиш има ли сняг, а в Sinoptik можеш.

- Всяка година приходите от онлайн реклама се увеличават. Каква беше 2016 година в това отношение и дали отново може да очакваме ръст?

На 30-ти март IAB (бел.ред.The Interactive Advertising Bureau) ще обяви резултатите от онлайн реклама за 2016-а като аз очаквам отново да имаме близо 20% ръст. Данните от Западна Европа ни показват, че можем да очакваме ръст в приблизителни нива поне oще 4-5 години.

- Всички от бранша очакват да видят какви данни ще бъдат представени на IAB Forum 2017. Ще има ли изненади според вас?

За мен лично ще бъде много любопитно да видя данните за мобилна реклама. Мисля, че нашият пазар изостава от световните тенденции, където мобилната реклама вече минава 20% от общия дял на онлайн рекламата. Надявам се да ме изненада ръстът на мобилната реклама на нашия пазар. Също така, ще бъде доста интересна класацията на топ 100 рекламодателите в интернет. Тя показва кои компании са лидери в своя сектор и заделят по-сериозна част от бюджетите си в дигитална реклама.

- И тази година IAB организира специален Master клас, който ще събере някои от най-добрите специалисти в дигиталния бранш. С какво би бил полезен мастър класа за участниците?

Курсът е страхотен ориентир какво трябва да прави един бизнес, ако иска да оцелее в дигиталния свят. От това как да изглежда сайтът му, през имейл и social media маркетинга, през съдържаниeто, което трябва да създава, за да достига до желаното внимание на потребителя. Лектори в курса са някои от топ мениджърите в българската онлайн индустрия. Бих посъветвал всички, които тепърва започват в този бранш или просто искат получат ценни съвети от практиците, да се запишат. Стартът е на 25 март.

- Възможно ли е българска дигитална компания да излезе и да бъде конкурентна на международните пазари?

Абсолютно! Broshura.bg, част от нашето портфолио, например, присъства в над 25 пазара като има 10 милиона месечни активни потребители. Създателите на компанията са изключително амбициозни предприемачи, които искат да трансформират начина, по който големите търговски вериги разпространяват информацията за своите промоции и успяват да го постигнат.

- Има ли разлика между българските потребители и тези от останалата част от Европа?

Не мисля, че има съществена разлика. За съжаление в плащанията сме все още по-традиционно ориентирани, което според мен ще се промени доста бързо. Но иначе и в нашето метро, и в лондонското хората са на телефоните си.

- Кои са най-новите тенденции в дигиталния маркетинг?

Съвсем скоро изкуствен интелект ще определя кои реклами да виждаме и какво съдържание да четем. Това е тенденция, която ще се настани трайно след 2017-а. В някакъв момент най-вероятно няма да можем да си представим как е било възможно да живеем без помощта на изкуствен интелект.

- Каква е тайната на успеха на „Нетинфо”?

Със сигурност това е страхотният ни екип и амбицията да създаваме продукти на световно ниво, които значително да подобрят живота на нашите потребители. Непрекъснато развиваме и увеличаваме своето портфолио от уебсайтове и платформи. 2016 година беше много важна за нас, защото придобихме участия в дружествата, контролиращи уебсайтовете Grabo.bg, Trendo.bg, Opoznai.bg и Broshura.bg. В началото на тази година обявихме и още две много важни партньорства. Като част от Нова Броудкастинг Груп вече притежаваме и 20% от технологичната компания за онлайн пазаруване на хранителни стоки и продукти за дома и офиса eBag.bg. Вярваме в продуктите на българските предприемачи и в добавената стойност, която те може да донесат за нашите потребители, затова и инвестираме в тази посока.

Само преди няколко дни обявихме и много голяма сделка с Warner Music Group, чрез която целият им музикален и видео каталог вече е част от Vbox7.com. Над 13 хиляди видеоклипа и 3 хиляди световноизвестни музикални артисти вече са на разположение на нашите потребители. Партньорството с Warner е много важно за нас, защото чрез него вече предлагаме висококачествено забавление на световно ниво, заедно с най-добрите авторски уеб поредици, сериали и студийни проекти, които създаваме заедно с продуцентите от 7Talents на локално ниво.