Още по темата

„И в момента има отстъпка за коли, които отговарят на определени екологични изисквания. Моята кола е на 9 години и данъкът ѝ е 14,25 лв. Определено не е висок и тя не е особено стара”, коментира пред NOVA Ваня Григорова от КТ „Подкрепа”, за това, дали да се увеличат данъците на старите автомобили в България или да се направят повече отстъпки за новите, включително и за тези с по-голяма мощност.

В края на миналата седмица финансовият министър Владислав Горанов обяви, че сме се превърнали в „гробницата на Европа” за автомобили, защото купуваме „втора ръка” коли със съмнително качество.

„В страната има над 4 млн. регистрирани превозни средства, като повече от 65% от тях са на възраст над 15 години”, посочи от своя страна днес Христо Христов от Асоциацията на вносителите на автомобили.

Според него дебатът е закъснял, а формулата за определяне на пътния данък на база мощността на двигателя е „нелогична и много остаряла”.

Той е категоричен, че новите автомобили трябва да се облагат с по-ниски ставки, а по-стари с по-високи.

В София - спират от движение мръсните автомобили

Софиянци и русенци излизат на протест срещу мръсния въздух

Йорданка Фандъкова призова столичани: Слезте от колите си

„Всеки евростандарт е обвързан освен с норми за екологичност, така и с норми за безопасност”, подчерта Христов.

„В България увеличаването на облагането на автомобилите се прекратява на 14-тата година и се получава един феномен – автомобил, на който данъкът му е един и същ на 14 и на 30 години”, посочи Христов.

„Не е нормално да се увеличава „Гражданска отговорност”, еко таксата да е 200 лв., а когато стане дума за повишаване на данък, който влиза в държавата, ние да протестираме”, смята експертът.

„В момента има отстъпки, но те са за тези автомобили, които са над Евро 3 стандарт, които е на 18 години”, каза Христо Христов. „Не е нормално да има отстъпки за коли на 18 години”.

„От социална гледна точка, наистина старите коли в България са прекалено много, но в държава, в която хората са най-бедни в целия ЕС, и в която неравенството е най-голямо няма как да е другояче”, смята обаче Ваня Григорова. Тя посочи, че увеличаването на данъка за автомобилите ще попречи на заетостта и по-специално на трудовата миграция.

Според синдикалиста преди повишаването на ставките трябва да се въведе необлагаем данъчен минимум и да се намали ДДС за стоките от първа необходимост. Също така да се вземат мери за останалите източници на замърсяване, тъй като хората ползват въглища и дърва основно поради бедност.

Междувременно полицията се готви да спира автомобили. След няколко дни изтича срокът, който КАТ даде на шофьорите с неизправни катализатори да поправят проблема.

Ако това не се случи, колите им няма да бъдат регистрирани, а вече регистрираните могат да бъдат спрени от движение.

Иван Михайлов, собственик на пункт за технически преглед, посочи, че средната възраст на автомобилите, които проверява е между 5 и 15 години. Според него, ако автомобилът е изправен, независимо от възрастта му, данните за отделяния въглероден двуокис и изгорели газове трябва да са в нормите.

„Много често крадат катализаторите понеже има ценен метал в тях”, посочи Михайлов. Той подчерта, че ново резонаторно гърне няма как да замести катализатора на колата.

Според Михайлов основната причина за повишено замърсяване от колите в България е използването на некачествено гориво.

По думите му полицаите, съоръжени с преносими газанализатори, няма как да установят точната причина за увеличено отделяне на вредни газове от проверяваните автомобили.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още интересни новини последвайте страницата ни в Instagram.