Възможните постижения през 2011 г.
Източник: ЕПА/БГНЕС
Ор риване на т.нар. "Божия частица", доказване съществуването на екзопланети, подобни на нашата и дори определяне на четвърто измерение на живота - възможностите пред науката през новата 2011 г. са много и впечатляващи, обобщава научното издание "Лайв сайънс".

Ето някои от нещата, които според него може да бъдат открити през идните 12 месеца.

"Божията частица"

Хигс бозонът - хипотетична масивна скаларна елементарна частица, която е толкова важна за науката, че е сравнявана с Божията искра, може да излезе от нелегалност още тази година, смятат не само на вяра учените.

Фундаменталната частица, която хипотетично дава маса на всички частици/материята, съществува на теория още от 1964 г., но както се казва - досега никой не я е виждал.

В Европейския център за ядрени изследвания (ЦЕРН, CERN.ch), където миналата година успяха да пресъздадат мини Голям взрив и трумфираха с хващането на антиматерия, работят по голямата цел.

През 2009 г. физици изразиха надежда, че "ако природата е благосклонна към нас, догодина ще я намерим".

В ЦЕРН работи най-големият адронен колайдер и учените са убедени, че разполагат с необходимата апаратура, за да "хванат и измерят" частицата.

Награда Х за постижения в изследванията на мозъка

Приз за 10 млн. долара (X Prize) за стимулиране на иновативни невротехнологии може да дебютира още тази година.

Първите отличени може да бъдат в областта на неврообучението - за дисекция процесите на учене в мозъка, което може да доведе до тяхното засилване, или за възстановяване на телесните функции при хора с травми на гръбначния стълб.

Бъдещи награди Х може да се дават и във все още футуристични области като например виртуалната телепатия, която позволява на хората безпроблемно да общуват с компютрите единствено чрез ума си.

Инициативата за отличието е дело от едноименната фондация (X Prize Foundation), която насърчи първия частен полет в Космоса с наградата "Ансари Х" и създаде отличието "Гугъл лунар X" за 30 млн. долара, заради което различни екипи се опитват да пратят робот на Луната.

Наскоро награда от 10 млн. долара бе връчена на най-енергоспестяващите автомобили сред над 100 претендента.

Сателит за безплатен интернет

Той би могъл да даде достъп до Мрежата на бедни райони като например Африка. Парите за Terrestar-1 започна да набира Коста Граматис, който гледа на интернет не само като на лукс, а като право на милиони хора през XXI век.

Неправителствената му организация "Човешко право" се надява да събере 150 хил. долара чрез сайта BuyThisSatellite.org и да привлече спонсори като "Гугъл" и британския бизнесмен и филантроп Ричард Брансън.

Сателитът трябва да бъде изведен в друга орбита, за да осигурява достъп до Мрежата за една или повече развиващи се страни. В момента Terrestar-1 е собственост на компания, която обяви банкрут през октомври. Очаква се планът да се задвижи сериозно тази година.

Четвърта сфера на живота

През октомври учени обявиха, че са открили вторият най-голям вирус в света, наречен CroV. Той поразява едноклетъчни морски организми и се смята за "огромен" поради размера на генома си, който е двойно по-голям от този на най-големия познат "нормален" вирус.

Последният (мимивирусът) има 1,2 млн. базови двойки, а новооткритият (описан от Матиас Фишър от университета на Британска Колумбия) - 730 хил.

Според учените тепърва предстои да бъдат откривани още гигантски вируси като тези двама далечни роднини. От университета в Берген, Норвегия, потвърдиха, че в тяхна лаборатория са изолирали и изследват други.

Вирусите, които разчитат на механизма от инфектирани клетки, за да се възпроизвеждат и затова не се смятат за "живи", не са част от трите едноклетъчни империи- еукариоти, прокариоти (бактерии) и най-древните археа.

Изненадващото съдържание в геномите на огромните вируси обаче им придава черти, подобни на клетките, и им позволява да участват по-активно във възпроизводството си.

Френско изследване, публикувано през декември, реконструира еволюционните връзки между трите империи и вирусите, като заключава, че те съставляват самостоятелна. Според тях те не са точно "живи", но играят важна част в живота и еволюцията и изключването им от въпросните категории е проблем.

Да или не за подобна на Земята екзопланета

Има или няма екзопланета, максимално подобна на Земята по размер (и твърде камениста), която обикаля звезда в т.нар. "обитаема зона"...

Gliese 581g бе открита от екип на Калифорнийския университет - един от пет свята, обикалящи около звезда в съзвездието Либра, и бе представена като първата планета, на която едва ли не не може да не съществува живот.

Други учени обаче се съмняват - като група астрономи от обсерваторията в Женева, Швейцария, провели проверка и установили, че... не могат да открият Gliese 581g.

Би трябвало съмненията да се избистрят още тази година. Все пак трябва да се признае, че телескопът "Кеплер", чиято мисия от 2009 г. е да търси сходни на Земята светове, не е работил достатъчно дълго.

Много учени обаче се надяват през 2011 г. той да направи някои поразителни открития на екзопланети и още през първата половина на годината, около май (както предричат биолози от Калифорнийския университет), да бъде обявено намирането на първата "земноподобна" планета.

Следва продължение...