Още по темата

Фабриката в Лайпциг, която прави електрически автомобили на BMW, е необичайно тихо място. Няма гърмящи машини за щамповане на стоманени плоскости или шумни заваръчни роботи, движещи се сред дъжд от искри. Процесът на произвеждане и сглобяване на колите прилича повече на плетене.

Автомобилите започват живота си в японска фабрика за коприна като макари от пластмаса, която изглежда като рибарска корда.

В САЩ въпросните макари се развиват и нишките пластмаса при висока температура се обличат във въглеродни влакна, след което отново се навиват.

В друга фабрика в Германия роботи превръщат въглеродните нишки в пресовани плоскости, прибавяйки и смоли.

Когато леките плоскости пристигат в Лайпциг те са оформени и готови за сглобяване от други роботи.

Производителят на автомобили BMW e в авангарда на компаниите, които използват революционни материали за продуктите си. До около пет години, считано от сега, учените вече ще са създали т. нар. геном на материалите - база от данни, която ще позволява на производителите просто да въведат изискванията си и да получат списък от химически съединения, които отговарят на поставените цели.

В момента навсякъде по света постоянно се откриват нови материали с различни приложения. Само през миналия месец са регистрирани над 100 такива патента, които могат да бъдат използвани за разнообразни продукти – от неоткриваеми от радарите стелт самолети, през бързозареждащи се батерии, до светодиоди за фарове и осветление.

Много от новите материали са по-здрави и леки от стомана, а в автомобилната индустрия се използват и хибридни сплави от алуминии или дори от метали и пластмаси.

Двигателите на General Electric например вече се произвеждат от роботизирани 3D принтери и са направени от материал подобен на керамика, без заварки, което ги прави по-икономични, по-здрави и по-евтини в дългосрочен план.

След като в продължение на години технологичната революция се базираше на виртуални проекти и намаляване на мащабите, сега тя придобива нови съвсем физически измерения, като буквално ще промени света, в който живеем.