Учени: Ебола мутира бързо
Източник: ЕПА/БГНЕС

Г енетични изследвания на някои от най-ранните случаи на ебола в Сиера Леоне разкриват над 300 генетични промени във вируса при прескачането му от човек на човек.

Въпросните изменения могат да осуетят ефективността на диагностичните тестове и разработваните експериментални лечения, предаде Ройтерс, позовавайки се на публикация в сп. "Сайънс".

"Установихме, че вирусът прави това, което обикновено вършат вирусите - мутира", казва Пардис Сабети, ръководител на мащабното изследване на проби от 78 души в Сиера Леоне.

Инфекциите им са били проследени до лечител, чиито твърдения за чудодейно изцеление на ебола привличат болни от Гвинея, където е регистрирана първата проява на вируса.

Откритията, описани в сп. "Сайънс", показват, че вирусът мутира бързо и по начини, които могат да повлияят върху настоящата диагностика и бъдещите ваксини и лечения, като например експерименталната ваксина на фармацевтичния гигант "ГлаксоСмитКлайн", изпитанията на която ще започнат още следващата седмица в САЩ, или експерименталния серум ZMapp на калифорнийската биотехнологична компания Mapp Biopharmaceutical.

Публикацията се появява непосредствено след предупреждението на Световната здравна организация (СЗО), че епидемията продължава да набира скорост, заразените могат да надхвърлят 20 000 души, а инфекцията да се разпространи в повече страни.

Представител на СЗО не е открит за коментар на най-новото генетично изследване, разкриващо промени в гликопротеина - протеин на повърхността, който свързва вируса с човешките клетки и му позволява да започне да се реплицира в приемника.

Изследователите са установили, че вирусът мутира двойно по-бързо в човешките приемници, отколкото в животински приемници като плодови прилепи.

Авторите са предприели необичайна стъпка, публикувайки генетичните данни онлайн непосредствено след получаването им, за да могат и други изследователи да получат достъп до тях.

Това, което не става ясно от изследването и налага по-нататъшни лабораторни тестове, е дали мутациите подхранват епидемията от ебола, позволявайки на вируса да се развива по-добре в човешките приемници.

Не пропускай