Още по темата

Дългосрочното бъдеще на човечеството е обречено, ако то не предприеме сериозни действия. На това мнение е милиардерът и предприемач Илон Мъск, който подготвя амбициозен план за спасяване на човечеството, съобщава онлайн изданието BusinessInsider. Планът на Мъск предвижда човечеството да стане междупланетарна цивилизация и да колонизира Марс възможно най-скоро.

Планът е разделен на няколко етапа. Първият е най-очевиден. Първо трябва да бъде създадена транспортна система, която да направи пътуванията до Марс реалистични и приложими редовно и икономически. Компанията SpaceX на Мъск вече разработва двигателя за т.нар. "Междупланетарна транспортна система" (ITS). Той се казва Raptor, като преди дни за пръв път е бил пуснат да работи пробно.

За разлика от традиционните ракетни двигатели, Raptor използва най-вероятно метан за свое гориво в комбинация с течен кислород. Поне такива бяха първоначалните планове на SpaceX, но компанията все още не е коментирала конкретно при какви условия е извършила опита. Метанът не е толкова ефикасен като керосина, но е по-плътен и много по-изобилен, което го прави много по-евтин. Освен това е по-лесен за набавяне, като на Марс също има доста големи количества от него.

Капсулата Red Dragon
Капсулата Red Dragon Източник: SpaceX

Мъск обяви още през миналата година, че иска да изпрати хора на Марс. При това първата му цел е да изпрати 100 души и 100 тона оборудване. За целта ще му трябва не само сериозен двигател. SpaceX вече разработва специална версия на капсулата Dragon, която да е оптимизирана както за дългото пътуване до Марс, така и за колонизирането му. Капсулата Red Dragon дори ще може да се използва и за първите сгради от бъдещата човешка колония на Червената планета.

Facebook загуби сателит за 200 млн. долара заради SpaceX

На специална реч по-късно днес Мъск ще представи и няколко концептуални идеи как да се преодолеят основните предизвикателства за колонизирането на Марс. Основната цел - създаване на дългосрочно и постоянно човешко присъствие на планетата. Речта на Мъск ще подчертае, че SpaceX не може да направи всичко сама. "Индустрията, правителствата и научните среди трябва да си сътрудничат, за да разработят необходимата архитектура за колонизиране на Червената планета", подчертава компанията.

Именно намирането на партньори и най-вече на финансиране ще е едно от най-големите предизвикателства. SpaceX трябва да развива тази амбициозна мисия докато продължава да подобрява и ракетата Falcon 9, като загуби две бройки в рамките на 15 месеца. Последният проблем беше преди няколко седмици, когато заради неизвестна все още "аномалия" ракетата се взриви още докато се пълнеше с гориво и унищожи със себе си и сателит на Facebook за 200 млн. долара. Според първоначалните анализи на Мъск, мисията до Марс може да струва между 50 млрд. и 100 млрд. долара. Все пак това е добра цена, защото прогнозите на НАСА са, че мисия с наличните в момента ракети би струвала между 200 млрд. и 500 млрд. долара, което е немислимо.