Още по темата

Хората предпочитат да комуникират с изразителни роботи отколкото с ефикасни. Освен това те биха излъгали робот, за да не наранят чувствата му, въпреки че той няма такива. Това показват резултатите от проучване на Университетите на Лондон и Бристол, което те публикуваха в страниците си.

Проучването е направено с цел да се провери какъв тип комуникация би бил най-подходящ между човек и робот. Оказва се, че хората биха предпочели да имат взаимодействие с робот, който е изразителен и разговорлив дори и той да е по-малко ефикасен, отколкото с някой, който е много ефикасен, но мълчалив. Освен това, ако човек мисли, че неговата критика или отказ би разстроила робота по някакъв начин, то той би спестил мнението си или дори би излъгал.

За тестовете учените използвали хуманоидния робот Bert2 с три екрана, на които изобразява очи и уста и различни емоции. Всяка версия на Bert2 е била програмирана да изпълни задача. Първата версия е тиха и безгрешна. Втората също е тиха, но прави една грешка и след това сама я поправя. Третата може да говори и да приема отговори "да" и "не" от човека. Освен това работи и с 50% по-бавно от другите две версии.

Кои ще са най-популярните професии след 10 години (видео)

Роботите е трябвало да извършват обикновени задачи в кухня, за да помогнат на човека да си направи омлет. Роботът им подава яйцата, олиото и солта. В един момент изпуска яйце. Единият робот просто подава ново яйце, докато другият започва да се извинява за грешката.

Потребителите са реагирали най-добронамерено именно към робота, който се извинява, особено когато изобразява тъжно лице. В края на експеримента единствено третият робот е бил програмиран да попита потребителя дали би го взел за кухненски помощник. Хората пък са били предварително инструктирани да отговарят на всякакви въпроси на роботите само с "да" и "не" без да дават други обяснения.

Част от хората имали колебания с отговора си, а на повечето им е било видимо неудобно да му откажат. Един човек го излъгал, а друг се оплакал, че роботът използва емоционално изнудване. Трети казал, че роботът му е изглеждал тъжен, без да е бил програмиран да показва емоция при задаването на въпроса.

Според учените най-важното в комуникацията между човек и робот е човекът да има доверие на робота. Те смятат, че то може да се изгради именно чрез израз на емоция от робота и това ще е важно за създаването на роботи-асистенти, на които хората да могат да се доверяват.