Още по темата

Всичко започна с една пресконференция в средата на май, провела се в музея на спорта в София и смелото твърдение, че компютърните игри са спорт. Е, не всички компютърни игри, а тези, в които играчите се съревновават един с друг. 

И колкото повече поглеждам към това авангардно твърдение, толкова повече истина откривам в него, пише Преслав Иванов от ESL.  

Какво е спорт? Съревнование между участници, които имат за цел да победят своите опоненти, използвайки своите физически и умствени способности, докато спазват определени правила и ограничения. При всяко положение състезателният гейминг отговаря на тези условия. 

Нещо повече, играчите стават толкова добри и профилирани в игрите, в които играят, че най-добрите от тях могат да извършват до 10 различни и целенасочени действия в секунда, в продължение на до 30 минути. Само си представете – 10 действия в секунда. Това е по едно действие за всеки патрон, който излиза от автомат „Калашников“!

Разбира се, не всички имат такива умения. Само най-отдадените професионалисти достигат до такова съвършенство на координацията между очите и пръстите си. И ако смятате, че думата „професионалисти“ е пресилена, ще останете изненадани от факта, че някои про-геймъри печелят милиони всяка година. Именно фактът, че на този етап това изглежда невъзможно в България мотивира екипа на ESL да стартира този амбициозен проект.

Схемата е проста. Играят се най-популярните три игри, като две от тях са отборни, а третата е индивидуална. Наградният фонд, осигурен от ESL и спонсорите на събитието, е 11 хил. лв. 

За всяка от игрите шампионатът започва с четири квалификации, най-добрите двама от всяка от които се класират за редовния сезон на националния ESL шампионат. След първото сито остават осем участника, които се борят за място на финалите, като във формат всеки срещу всеки те трупат точки. 

Най-добрите трима се класират директно, а четвъртият и петият определят последния претендент с бараж. Фантастичната четворка играе в схема с двойна елиминация на живо и най-добрият прибира големите пари.

Първите три квалификации вече преминаха. 1294 беше общата бройка играчи, които се записаха за участие. Почти 1300, това е със сигурност повече от броя на хората, които се занимават с фехтовка в България, да не говорим за други олимпийски спортове, като кърлинг и маратонно бягане. За сравнение, именно в тази дисциплина, миналата година в София участваха по-малко от 300 души, като в тях броим и чуждестранните играчи, които като съотношение не са малко. 

Определено на фронт „популярност“ състезателният гейминг не отстъпва на ветераните в сферата. Напротив. Превръща се в нещо толкова популярно, че по своите статистики, дори у нас, малко по малко застига утвърдените ни и любими спортове. В крайна сметка няма какво да направим, без значение дали ни харесва или не, затова нека просто се приготвим за това, което идва и го посрещнем с отворени обятия.

Този материал е част от поредицата, посветена на е-спортовете, която се представя съвместно от Vesti.bg и ESL България