Още по темата

Според компютърния специалист и експерт в областта на иновативните технологии Роберт Маринов дроновете са по-близки до истинските летателни апарати, отколкото до детските играчки, защото разполагат с всички системи, с които разполага и един конвенционален летателен апарат.

"Гледам на дроновете като на висока технология, на машинка, която може много неща. Като прогресивно средство за контрол, наблюдение, картографиране, въздушна фотография, използващи се в земеделието и т.н", казва експертът.

Играчка ли е дронът?

Дроновете не са детски играчки, въпреки че някои от тях изглеждат така. Те разполагат с всички системи, с които разполага и един самолет или хеликоптер.

Имат компаси, GPS навигация, жироскопи, барометри, акселерометри и др.

Дроновете, които наподобяват наистина детски играчки, са тези, в които не присъстват навигационни системи, а имат само дистанционно управление.

Технологиите при съвременните дронове са толкава напреднали, че днес един дрон може да се разглежда като почти автономно устройство.

Той може да лети в автоматичен режим, компютърно устройство може да го стабилизира, да го управлява и насочва.

Необходимо е само да са оказани контролни точки и маршрут за движение, коментира експертът.

"Притежаването на дрон е лукс, предвид това, че струва немалко пари. Струва поддръжка и много настройки. Използвам моя дрон за снимки отвисоко, които са интересни за много хора", споделя Роберт Маринов.

Красотата на Силистар, видяна от дрон.


Твърденията за опасност от дроновете и тяхната експлоатация са пресилени, смята специалистът.

По-скоро дроновете трябва да бъдат разглеждани като инструменти, с които могат да се извършат определени задачи.

Според Роберт Маринов в желанието си държавата да създаде някаква регулация в употребата на дронове, ще постигне само бюрократично-репресивен хаос, с който ще затрудни нормалните потребители на подобен род устройства.

По отношение на нещата, които се случват с военните дронове по летищата и някои инциденти експерът споделя, че в нормалните държави, производителите на тези устройства много отдавна са предвидили и поставили в тях определен комплекс от защити, които пречат на дроновете да летят над определени региони.

Източник: Getty Images/Guliver

В софтуера на дроновете се вкарват точно определени точки, координати и маршрути, над които е забранено той да лети. В паметта се вкарва т.нар. електронна ограда, която огражда виртуално летище или обект. Така че дронът спира в тази електронна виртуална преграда и технически той не може да лети в тази зона.

Дронът - средство за контрол и наблюдение

В България някои едри земеделци отдавна притежават дронове, които обхождат масивите им по определен маршрут. Това е форма на контрол над полето, коментира Роберт Маринов.

Дроновете имат няколко сериозни предимства пред конвенционалните летателни средства.

Първото предимство е многократно по-ниската им себестойност, както и разходите, които трябва да се направят за единица време във въздуха.

Друго предимство е, че дронът може да лети там, където е невъзможно за конвенционалните самолети и вертолети - на височина от няколко сантиметра от земята, да преминава през тунели, под надлези или в затворени пространства.

Вижте впечатляващи снимки на София, направени с дрон тук.

И не на последно място, именно поради факта, че е безпилотно устройство, дронът може да бъде изпратен в опасни зони или на места, където е невъзможно човешкото присъствие (например по време на промишлени аварии).

В бъдеще дроновете могат да заменят патрулните коли

Технологиите днес се развиват с много сериозни темпове и няма да е далеч времето, когато подобни технически устройства ще заменят патрулните коли на полицията, които ще патрулират доста по-ефективно от един полицейски екип, прогнозира експертът.

Освен това дроновете могат да изпълняват функцията на куриери.

Източник: Getty Images/Guliver

Фирмата "Амазон" например използва дронове за доставка на малки пакети. Не е далеч времето, когато дрон ще ни доставя и пощенски пратки.

При зададен маршрут за движение дрон от висок клас може да се движи по предварително зададен автоматичен режим с до 20 междинни точки, като на всяка точка е фиксирана височината, на която да лети.

Дронът може да обходи изцяло град като Видин и да се върне в изходната точка с едно зареждане на батерията.

Като цяло във всички държави политиците осъзнават огромния потенциал на тези устройства и това, което е типично за тях, е да се опитат да сложат ръка на всички технологии, които могат да ги притеснят по някакъв начин, коментира Роберт Маринов.

Бъдещето на дроновете е обект на доклад и в Европейския парламент

Безопасното използване на безпилотните летателни апарати, известни като дронове, е тема на доклад, който Европейският парламент одобри в края на октомври миналата година.

Депутатите призоваха за регламентиране с цел развитие на сектора, без крайности, които биха попречили на инвестициите.

Източник: Getty Images/Guliver

Докладът е приет с внушително мнозинство от 581 гласа "за", 31 "против" и 21 "въздържал се".

Ударението на доклада е поставено върху сигурността при използване на дроновете.

Според текста дроновете трябва да могат да идентифицират други летателни апарати в същото въздушно пространство, за да се избегнат рисковете от сблъсък със самолети.

Евродепутатите освен това настояват за осигуряване на мерки за безопасност, за да може пазарът с дронове да поеме нагоре.

Предпазните мерки ще включват регистрирането на безпилотните самолети и оборудването с лични чипове, за да се гарантира, че те могат да бъдат идентифицирани, в случай на инцидент.

Апаратите следва да се различават в зависимост от нивата на риск и да се прави разлика между "професионален апарат", "апарат за отдих", или средство за текстови реклами.

Според експерти пазарът за безпилотни летателни апарати се очаква да достигне 80 млрд. до 2025 г., като може да създаде и активира около 100 хил. работни места в Евросъюза. 

Освен за наблюдение, голяма част от собствениците на дронове ги използват за снимки. Вижте невероятните кадри от българския град Калофер, направени с дрон.