Още по темата

Компанията Tesla обяви, че до две седмици ще започне разпространението на нова версия на системата за самоуправление на своите автомобили. Осмата версия на платформата Autopilot ще се възползва от наличния радар в колите, за да избягва катастрофи.

Досега радарът имаше по-скоро допълваща роля, а софтуерът разчиташе на други сензори и вградените камери. Сега обаче платформата е изцяло преработена и поставя радара на първо място.

"Ще използваме радара много по-ефективно. Не бяхме уверени, че можем да разрешим проблема с отчитането на грешно интерпретирани препятствия, където радарът решава, че трябва да се спре, а всъщност няма нужда", коментира Илон Мъск.

Човек загина във върха на технологиите на „Тесла”

Новото поколение на използваните компоненти обаче е дало възможност на инженерите на Tesla да намерят решение. Данните от радара на всеки автомобил на Tesla се изпращат до самообучаващ се алгоритъм, който ги анализира. Благодарение на това те практически са елиминирали грешките почти изцяло. Той ще взима предвид дори къде се намират билбордовете отстрани на пътя.

Това означва, че радарът вече може да активира спирането на автомобила без да разчита на потвърждение от камера или друг сензор. Според Мъск радарът вече ще може да засича "всичко голямо, метално и плътно" и да спира колата. Спирачките ще се активират и когато системата не може да разпознае какъв е обектът.

Как биха изглеждали световните лидери, ако бяха автомобили

Новата система ще означава и по-голям комфорт за пътниците, защото ще може да намалява скоростта по-плавно. Все пак Мъск подчертава, че тя има допълваща роля, а не заместваща тази на шофьора. Поне все още. Затова Мъск казва още, че системата вероятно няма да предотвратява всички катастрофи, но ще намали тяхната сила.

Новият софтуер ще има и други функции. Една от тях ще е сигнал, че се е изключил, ако шофьорът няколко пъти не обърне внимание на призива да държи ръцете си на волана през цялото време. Според Мъск "експертите, които свикват бързо с технологиите" най-често не изпълняват препоръките и предизвикват инциденти. По-натам системата ще може и автоматично да връща автомобила в лената му на движение, дори и когато е изключена, ако прецени, че шофьорът е изложен на риск да се отклони от пътя.

Обновената версия на Autopilot ще започне да се разпространява до автомобилите на Tesla в рамките на следващите две седмици. Тя ще е безплатна и ще се инсталира автоматично. Ще се предлага за всички автомобили на Tesla, които са произведени от 2014 г. насам.