Още по темата

В продължение на години  върви т. нар. процес на даунсайзинг (downsizing), което ще рече намаляване на работния обем на моторите. В резултат на това почти всички европейски производители разполагат с 3-цилиндров турбо двигатели, чийто обем е 1,0 или 0,9 литра, а ако нямат такъв, работят по него. Е, мъките им може би са към края си, тъй като вероятно ще станем (и то съвсем скоро) свидетели на обратната тенденция.

Причината за това е „Дизалгейт“. Намаляването на работния обем на двигателите дойде като следствие на затягащата се примка около производителите с все по-стриктните стандарти за вредни емисии. Фиаското на Volkswagen доведе до това, че изпитанията в лаборатория и полигон вече ще бъдат заменени от тестове в реални условия, а това ще принуди автомобилните производители да се върнат към по-големите като обем двигатели. Новината съобщава Reuters.

След скандала с Volkswagen стана ясно, че досегашните тестова в лаборатория не могат да дадат точно отчитане на нивата NOx, отделяни от двигателите.

Обръщането на тенденцията обаче идва в изключително лош момент за компаниите. Техните бюджети са максимално изтънели, тъй като всички вече разработват хибридни и/или електрически модели, както и технологии за автономно управление. Някои компании, като Renault например, възнамеряват да се откажат от дизеловите двигатели. А французите предлагат едни от най-добрите двигатели с малък работен обем на пазара, което ще е удар по тях.

Сега индустрията е изправена пред това да си признае тихомълком, че 3-цилиндровите двигатели не са били нищо друго, а една лъжа, която е била необходима, за да могат да отговорят на стандартите за СО2 емисии.

Така стигаме до друг извод: хибридната технология ще играе все по-голяма и важна роля в новите автомобили. Тя обаче е скъпа, което ще е проблем за масовите марки. Затова специалистите в индустрията смятат, новата методика за измерване на вредните емисии, но в реални условия, ще доведе до увеличаване на работния обем и премахване на турбото, тъй като атмосферният двигател ще се окаже по-икономичното решение.

Защо ще изчезне турбото от по-малките двигатели? Топлината от турбокомпесора увеличава съществено азотните съединения при малките дизелови двигатели. При бензиновите мотори, за да се избегне прегряване, се впръсква повече гориво, а това води да отделяне на повече неизгорели въглеводороди, фини частици и въглероден оксид.

Според агенцията планове за увеличаване на работния обем вече са в ход в Renault, Volkswagen и Opel. Очаква се процесът да се извърши в следващите три години, а тези три компании да бъдат последвани от останалите играчи на пазара.

Новата методика за отчитане на NOx и СО2 ще влезе в сила догодина, а от 2019 г. всички нови модели ще трябва да я покриват.

Томас Вебер, шеф на развойната дейност в Mercedes-Benz, обобщава: „Стана ясно, че малкият двигател не е преимущество.“

Четете още:

Бензинът ни е скъп? Вижте къде са най-евтините и най-скъпите горива в света

Renault ZOE предлага пробег на ток от 400 км