Още по темата

Можете да ги мразите, когато използват телефона и още повече, когато бавят компютъра, но сега досадните софтуерни актуализации са част от колата.

Автомобилните производители, водени от Tesla Motors Inc., се опитват ефективно да оползотворят наличието на Wi-Fi, 3G и 4G безжични мрежи.

Това пък накара доставчиците на компютърни системи за автомобили, като NXP Semiconductors NV, Ericsson AB и Gemalto NV, да се опитат да създадат специален софтуер за защита от хакери.

„Веднага след като свържете нещо с Интернет идва рискът от хакване“, коментира Джонатан Олсон, експерт по сигурността в Ericsson, компанията осигуряваща оборудването за връзка с мрежата на автомобилите на производители като Volvo AB. „Ние защитаваме софтуера, който инсталираме на колата и можете да бъдете сигурни, че никой не злоупотребява с него“.

От производителя на електрически автомобили Tesla този месец представиха ново приложение, което позволява на Model S и Model X да паркират перпендикулярно без шофьор зад волана. Пълното обновяване на софтуера на автомобилите на компанията отнема средно 45 минути и води до значителни подобрения в движението, автономността и използването на батерията.

Разбира се, както при всички софтуерни приложения и при тези за колите често възникват грешки. Например, през 2014 г. от Toyota Motor Corp., най-големият производител на автомобили в света, трябваше да изтеглят повече от половината от всички продадени модели Prius заради бъг, който можеше да доведе до забавяне или неочаквано спиране по време на движение.

„Колата се превръща в самостоятелно шофиращ робот“, посочва Ларс Регер, главен технологичен директор в NXP. „Поради това софтуерът е много по-важен, отколкото беше преди десетилетие“.

Чиповете на NXP са част от автомобили на производители като Tesla, Audi, BMW и Mercedes.

По света ще има 150 милиона свързани с интернет автомобила през 2016 г. и повече от 800 милиона през 2023 г. по оценки на компанията за пазарни анализи „Мейсън“.

„Неизбежно производителите на автомобили ще преминат през същите стъпки, които банките и търговците направиха през последните години“, коментира Оливие Пиу, главен изпълнителен директор за киберсигурността в „Гемалто“, един от чиито клиенти е Audi.

„Някои производители на автомобили са по-напред от другите“, смята Джером Робърт, главен маркетингов директор на „Лексси“, охранителна фирма, която банки и правителства наемат да тества за пропуски в сигурността техните софтуерни системи. Според него, „нивото на сигурност е добро в новите изцяло електрически автомобили, но при много от по-старите модели коли защита почти няма“.