Още по темата

Попитан по време на конферентен разговор, дали Tesla ще започне да предлага услуги, подобни на споделените таксиметрови превози на Uber, Елон Мъск, главният изпълнителен директор на производителя на електрически автомобили, просто замълча.

"Чували ли сте някога Елон Мъск да избегне стратегически въпрос преди?", коментира пред "Файненшъл Таймс" Адам Джонас, анализатор на Morgan Stanley, автор на питането, чиито отговор беше избегнат.

Две седмици по-късно, на 17 август, същият Адам Джонас повиши оценката си за акциите на Tesla до 465 долара, което е почти два пъти повече от сегашното ниво. Анализаторът е убеден, че компанията на Мъск скоро ще пусне услугата Tesla Mobility за бизнеса – самоуправляващи се автомобили, които ще утроят приходите на дружеството в следващите 15 години.

Очакванията към Мъск са огромни, а той се движи по ръба на финансовия бръснач, изграждайки проекти, които повечето предприемачи смятат за утопия.

В момента най-голямото предизвикателство пред Tesla е пускането на пазара на третият им сериен автомобил. Това е революционният Model X с начална цена от 90 000 долара. Спортна кола с изцяло електрическо задвижване, която трябва да промени пазара във високия ценови клас.

Но дори ако Model X стане хит, излизането на Тesla на печалба е ужасно трудна задача. До момента компанията е похарчила реално по 1 милион долара за всеки продаден автомобил.

Визията на Мъск за бъдещето доста се различава от настоящето, в което Tesla продава скъпи коли на богати калифорнийци и почти няма достъп до масовия пазар.

Целта е достигане до потребителите през много канали, включително и с новите батерии за съхранение на енергия за домакинствата и предприятията.

Източник: БГНЕС

Постигането на целите на Мъск зависи изключително много от Гигафабриката – заводът на Tesla в САЩ, струващ над 5 милиарда долара.

За инвеститорите точно рисковете са това, което прави Tesla изключителна. Според анализатори компанията е не само най-силно вертикално интегрираното технологично дружество, но и въобще най-силно вертикално интегрираното дружество от Ford през 20-те години на XX век насам.

Истината обаче е, че Tesla прави чудеса през последните 12 години. Model S - вторият автомобил серийно производство на компанията, се превърна в легенда, като бе оценен от потребителите с рекордните 103 точки от 100 възможни в проучването на сп. "Консъмърс Репортс". На практика това е на най-добрата кола излизала някога на пазара в САЩ.

Но не технологията, а финансите са проблемът за Tesla. До края на годината компанията планира да похарчи 3.3 млрд. долара за научноизследователската и развойна дейност. През първите 6 месеца за целта вече са изхарчени 760 млн. долара.

С емитиране на 3.1 млн. акции през миналия месец бяха набрани 740 млн. долара, но тази сума покрива само малка част от планираните разходи. Очаква се Tesla да продаде на пазара 55 хил. автомобила през тази година или около една четвърт от тези, които ще пласира Porsche. Но целите на Мъск са за годишни продажби от 500 000 коли до 2020 г.

В същото време конкуренцията се засилва. Очаква се автомобилното изложение във Франкфурт през тази седмица да покаже преориентирането на цялата индустрия към новите технологии. Audi ще представи концептуален електрически SUV, способен да изминава 500 километра с едно зареждане. General Motors пък готви премиера на своя кола с преход от 320 км., която ще бъде пусната на пазара през 2018 г.

Но реална конкуренция на Tesla може би не са водещите германски или американски автомобилопроизводители, а Google, Apple и Uber, които вече открито играят срещу Мъск на пазара на високите технологии.