През последните години продажбата на нови автомобили, задвижвани от дизелов двигател, възлизаха на над 50% в ЕС. Правителствата в Западна Европа се опитаха да стимулират продажбата им още повече с различни финансови изгоди при закупуването на подобен автомобил, в това число влиза и ниската цена на дизеловото гориво. Това бе опит за намаляване на емисиите CO2. Дизеловите двигатели са по-икономични, следователно отделят по-малко количество въглероден двуокис.

Но тенденцията за популярността на дизела се обръща. Това показва проучване на LMC Automotive, според което през април са продадени повече бензинови автомобили в ЕС. Делът на дизелите е спаднал с 2,2% до 50,1% за първите четири месеца на година, а през април спадът е с 3,1% до 49,7%.

Общият пазар на нови автомобили в Западна Европа възлиза на 4,87 млн. автомобила за първите четири месеца на годината, ръст от 7,7%. През април продажбите са възлизали на 1,21 млн., ръст от 8%, показва анализът на LMC.

Като причина за спада на продажбите на дизелови автомобили се посочва негативния отпечатък на „Дизелгейт“, при който VW Group призна, че е използвал заблуждаващ софтуер за отчитане на по-ниски нива CO2 в 11 млн. автомобила по света, включително 8,5 млн. в Европа.

Най-големият спад на продажбите на дизелови автомобили се наблюдава при субкомпактните и компактните хечбеци, както и в сегмента на малките миниванове. При големите и луксозни дизелови седани, където на дизела се пада 80% в микса, спадът е малък.

Анализатор от IHS Automotive предвижда пазарният дял на нови дизелови автомобили в Европа да спадне до 35% към 2027 г., но за това голяма „вина“ ще има все по-масираното навлизане на електромобилите.

По време на автомобилния салон в Женева, Харалд Крюгер, най-големият човек в BMW, заяви, че „ще настъпи ден, в който вече няма да е изгодно да се инвестира в дизелова технология.“ На същия форум Daimler каза, че планира инвестиция от 500 млн. евро за разширяване на производството на батерии за електромобили. А съвсем наскоро VW заяви, че планира да инвестира няколко милиарда евро в завод, подобен на т. нар. Gigafactory на Tesla, в който да се произвеждат батериите за електрификацията на моделната гама на концерна.