Още по темата

Бранд номер 1 в киното се завръща на екран. „Силата“ ще се „пробуди“ със седмия епизод на „Междузвездни войни“. Премиерата е на 18 декември 2015 г. и освен касовите рекорди, които вероятно ще дойдат след толкова години на очакване, индустрията е завъртяла популярната марка в машината за печалби.

The Walt Disney Company е само една от компаниите, които са на гребена на вълната и ще се възползват от новия проект, пише Тамара Бечева, анализатор в „Елана Трейдинг“. Според нея редица публично търгувани дружества ще се възползват от новите „Междузвездни войни“, което дава добра възможност за покупка на акции.

Първо са играчките. Историята се развива около 30 години след края на оригиналната трилогия. Създателят ѝ Джордж Лукас работи като творчески консултант при ранните етапи от създаването на продукцията и това не остана незабелязано от феновете. В началото на септември те чакаха да настъпи т.нар. „петък на силата“, когато в отделни магазини (Target, Wal Mart, The Disney Store и Toys-R-Us) беше пусната първата вълна от продукти, свързани с филма. Еуфорията, ако не по-голяма, е определена от специалисти като почти идентична с тази насочена към самия филм.

Онлайн продажбите на играчки в САЩ достигнаха 12-месечен връх от 17.7 млн. долара през септември, което е 7 пъти повече от септември 2014 г. Компанията Hasbro държи ексклузивните права за продажбата на играчки, като плати на Disney 225 млн. долара за лицензите. Те не включват права за много други категории като брандирани храни и дрехи.

Като цяло, подобна инициатива не е правена за нито един филм. Никога. Насочена е най-вече към колекционерите и към най-ревностните фенове на сагата. И най-важното от всичко е, че пикът на продажбите тепърва предстои. Hasbro има огромни поръчки и не успява да покрие всички заявки. Периодът между Деня на благодарността и Коледа се очаква да е най-силен по отношение на продажбите, освен ако филмът не разочарова феновете. Което едва ли ще стане.

За сравнение, онлайн търговецът на билети на дребно Fandango, заяви към края на октомври, че вече са продадени осем пъти повече билети за филма, отколкото е бил предишния рекорд с „Игрите на глада“ през 2012 г. Пускането на билетите в продажба на 19 октомври 2015 г. през нощта е довело до срив в сайтовете заради огромното търсене. От Fandango отчртоха седем пъти повече посещения спрямо нормалната натовареност. А трейлърът на филма е гледан над 13 млн. пъти за по-малко от 24 часа от пускането си.

Предишният епизод на „Междузвездни войни“ - Епизод III „Отмъщението на ситите“ - имаше бюджет от 115 млн. долара. Той донесе приходи от прожекции от почти 849 млн. долара. И това е без продажбата на DVD-та и всички компютърни игри, играчки и т.н. Общата сума на приходите от сагата доближава 33 млрд. долара. Към края на октомври 2012 г. „Лукасфилм“ беше придобит от Disney за 4 млрд. долара. Тогава се заговори и за новите три филма от поредицата.

От началото на 2015 г. акциите на Disney на борсата са нагоре с 23%, представяйки се много по-добре от основния американски индекс S&P 500, който отчита едва 2% ръст за същия период.

Това повишение на цената не е случайно. Печалбата на компанията се увеличава с 32% за третото тримесечие на годишна база, което значително надхвърля средното за дружествата от S&P 500. А печалбата на акция е с 36% нагоре. Така се запазва тенденцията на силен темп на растеж от последните 2 години. Очакванията са това да се продължи.

Прогнозите на финансистите за приходите на Disney през четвъртото тримесечие сочат 14.7 млрд. долара, което е 9.8% ръст на годишна база. Очакванията за печалбата, включително и за първото тримесечие на 2016 г., са сравнително умерени - увеличение с 13% на годишна база.

Най-голям принос за резултатите на компанията има Disneyland и в това отношение Междузвездни войни ще имат значителна роля през следващите години. Разширенията на парковете в Калифорния и Флорида ще бъдат открити през 2016 г., а общите продажби на този сегмент надхвърлят двойно приходите от филми.

Филмовото направление на компанията дръпна до второ място по печалби сред филмовите студиа с 1.49 млрд. долара към третото тримесечие на годината. Disney залагат много на Епизод VII „Силата се пробужда“. Резултатите ще се включат към първото тримесечие на 2016 г.

Electronic Arts, разработчикът на електронни игри, също ще се възползва от съживяването на сагата. Компанията очаква да продаде до 13 милиона копия от последното си заглавие Star Wars: Battlefront, с което ще генерира близо 1 млрд. долара приходи.

Двете акции, на Electronic Arts и Disney, не са никак евтини. Те се търгуват на Р/Е (цена/печалба) над средното за щатския пазар – съответно 27 и 23 пъти над годишните печалби. Но те имат и нещо общо – очакванията за добър растеж на финансовите резултати, които даже може да бъдат надминати.

Феновете на филма са ревностни почитатели и очакването на поредицата може да се сравни само с истерията около новия iPhone. Това не важи само за самата прожекция, а и за различни оригинални продукти.

Всичко, разбира се, ще е само в плюс за Disney, които са планирали три отделни, самостоятелни филма. Ефектът от сагата ще продължи с години и „силата“ ще се предава на резултатите на компаниите и занапред.

Материалът е от аналитичен характер и не представлява препоръка за инвестиционно решение.

Истерията по сагата не е завладяла само САЩ, а целия свят, включително и Русия.