Още по темата

Наскоро британското специализирано списание Nature публикува списък от 10 имена на известни хора в научните среди. Според изданието те са допринесли най-много за развитието на науката през 2015 година.

В списъка присъстват дипломати, психолози, астрономи, физици и различни други изследователи.

Кристиана Фигерес е секретар на ООН по изменение на климата. Родом е от Коста Рика и според Nature положи максимални усилия, за да установи и поддържа конструктивен диалог между всички страни на декемврийската среща за климата в Париж.

Сред забележителните учени на 2015 година е и Али Акбар Салехи. Той допринася чрез активни действия за регулиране на политическите противоречия относно ядрената програма на Иран.

В момента Али Акбар Салехи е външен министър на Иран. По образование е физик и е президент на Организацията за атомна енергия на Иран. Завършил е Американския университет в Бейрут и Масачузетския технологичен институт.

Психологът пък Брайън Нозек провежда изследване, посветено на възпроизводимостта на резултатите на научните работи. Оказа се, че по-малко от половината резултати от статиите на учените могат да бъдат възпроизведени от техните колеги.

Джоан Шмелц е друг учен с глобално влияние. През 2015 година тя обърна вниманието на обществеността към положението на жените в науката.

В списъка на най-влиятелните учени през последната година влиза и Алън Стърн.

Заради заслугите си в провеждането на мисия „Нови хоризонти”, в резултат на която за първи път в историята на човечеството космическа станция изследва планетата Плутон. Това е най-голямата планета-джудже в Слънчевата система.

Стърн е роден през 1957 година. По образование е инженер и планетарен изследовател. Изобретил е 8 научни инструмента за изследване на чужди планети и е постоянен гост-учен в обсерваториите на НАСА.

Според британското списание Nature сред 10-те най-допринесли за развитието на науката хора трябва да присъства и името на физика Чженан Бао.

Той успя да направи съществен пробив в изследванията за направа на изкуствена кожа, чиято чувствителност може да се сравни с тази на човека. Очаква се през следващите няколко години изобретението на Бао да бъде пусната на пазара.

Дейвид Райк е следващият учен, чиито изследвания дадоха силен тласък на науката през 2015 година. Американският учен се занимава с генома на древните хора. Той търси далечните предци на съвременните европейци.

Присъствието на физиците се увеличава с името на Михаил Еремец. Той е посветил кариерата си на изследването на свръхпроводимите свойства на сероводорода, които се наблюдават при висока температура и налягане.

През 70-те и 80-те години на XX в. Еремец работи в Института по физика на високото налягане в руския град Троицк.

След това емигрира в Германия, където посвещава кариерата си на изследвания в Института Макс Планк в Майнц. Статията за свръхпроводимостта на сероводорода е публикувана в списание Nature през 2015 година. Ученият възнамерява да създаде в скоро време свръхпроводимост при нормално атмосферно налягане.

Кристина Смоулк е генетик. През 2015 година тя успя да получи щам дрожди, който произвежда опиоиди. Става дума за обезболяващи вещества, които традиционно се добиват от опиумния мак.