Още по темата

След 9 години строителство, разширението на Панамския канал вече е факт. На пищна церемония днес реконструкцията беше официално открита.

Каналът свързва Атлантическия и Тихия океан, а с разширението трябва да постави началото на нова ера в световната морска търговия, твърдят специалисти. Причината е, че от там вече ще могат да минават още по-големи товарни кораби.

Панамският канал е изкуствено прокопан канал в Панамския провлак, за да свърже двата океана. Той разделя Северна от Южна Америка и е обявен е за едно от Седемте чудеса на модерния свят.

Това е пътят, който обединява света, заяви панамският президент Хуан Карлос Варела.

Около 30 000 души и осем държавни глави се очаква да присъстват на целодневните празненствата.

Вижте пищните тържества и новата визия на Панамския канал във фотогалерията

През канала ще могат да преминават и танкери като пренасящите втечнен природен газ, вместо да заобикалят нос Хорн, което ще пести време и пари. 

Очаква се разширението на канала да даде възможност над три пъти да се увеличи обемът на стоките,  превозвани по водния път:

За да запази конкурентността на канала в световния транспорт и търговия, Панама се реши да започне огромния проект, разчиствайки 150 милиона кубични метра пръст и скали.

За построяването на новите шлюзове са използвани 2 млн. тона цимент и 192 000 тона стомана (19 пъти повече от използваните за Айфеловата кула). През изминалите години на строежа са работили близо 40 000 души.

Мегапроектът струва най-малко 5,25 млрд. долара. 

„След разширяването 96% от всички кораби в света ще могат да минават през шлюзовете ни“, посочва Моника Мартинес, говорителка на службата, управляваща канала.

Първи от там премина контейнеровозът "Коско шипинг Панама".

Въпреки по-голямото място за преминаване и занапред от там ще могат да се придвижват най-много до 40 кораба на ден.