Още по темата

Кой държи акцизните складове? Това се оказва един от най-важните въпроси, с които да си обясним цените на горивата у нас. Около това мнение се обединиха депутатите Мартин Димитров от „Реформаторския блок” и Румен Гечев от БСП в студиото на „Здравей, България” по Нова ТВ.

Във Варна само за дни цените на горивата паднаха драстично. Първоначално само една от бензиностанциите намали цените, което предизвика опашки пред колонките ѝ. Тогава и част от останалите започнаха да смъкват цените. Така литърът А95 стана 1,88 лева, а литърът дизел – 1,79.  

Друг оазис на евтините горива е Стара Загора. В останалите градове на страната обаче цените се запазват по-високи. Породиха се въпроси

за какво става въпрос – конкуренция, подбиване на пазара, картел?

Според говорителя на КЗК Марио Гаврилов във варненския случай не може да става дума за картел. „Тук имаме действие на един икономически обект, което е последвано от другите, защото се опитват да спасят своето участие на пазара”, заяви Гаврилов.

Според него не бива да се бърза с хипотезите. Възможно е това да е някаква пиар акция и след време цените да се върнат.

„Възможно е да се работи на загуба.

Законът обаче забранява продажбата на загуба за продължителен период от време и на големи обеми от дадена стока”, обясни Марио Гаврилов. „Онова, което се случва във Варна, е прекрасно за потребителите. Не виждаме никакъв проблем в една ценова война”.

„Дизелът у нас е четвъртият най-скъп в целия ЕС, а бензинът ни е петият най-скъп в целия ЕС. Безспорният извод е, че нещо не е наред.

Не може България в България цената да е над средната за ЕС толкова дълго време и много хора да ми кажат, че нямало проблем. Имаме много сериозен проблем”, категоричен беше Мартин Димитров.

Защо във Варна и в Стара Загора се случи това като изключение, а иначе не? Отговор на този въпрос даде Румен Гечев: „Защото имаме проблем с конкуренцията.

Вярно е, че това може да бъде и ПР акция, но това може да се провери.

Има оторизирани държавни органи, които лесно могат да проверят при какви условия, при какви цени стават доставките на петрола и на горивата след тяхната преработка”.

Целия разговор гледайте във видеото.