Още по темата

Цената на петрола удари шестгодишно дъно. В същото време цената на дизела у нас е сред най-високите в Европейския съюз, информира Нова ТВ.

Цената на суровия петрол в момента може да е сравнително ниска, но пазарът е несигурен.

Тоест във всеки един момент цените на суровия петрол могат да тръгнат както нагоре, така и надолу.

Тази несигурност в глобален мащаб се отразява и на търговците, а и на нас потребителите.

Факт е, че дизелът у нас например е най-скъп, преди облагане с акцизи, в целия Европейски съюз.

Литър дизел в България струва около 1 евро, което ни поставя почти наравно с Германия и Белгия. В Литва цената е съответно най-ниска – 0,7 евро. Това показват данните на европейския енергиен портал.

Какво сочи простата сметка? Ако трябва да отидем на море от София до Бургас, това са 400 километра. При положение, че колата ни харчи 8 литра дизел на 100 километра, по актуалните цени трябва да платим 72,96 лева. Ако един литовец пътува на същото разстояние, ще плати само 61,44 лева.

За хора като Ивайло, които постоянно са зад волана, обяснението е в монопола на българския пазар.

„Генерират голяма печалба. Естествено, че имат интерес да е по-голяма цената, за да имат по-голяма печалба”, казва Ивайло пред репортера Николай Василковски.

Като управител на автосервиз той посочва

и друга слабост на пазара у нас – качеството.

„Унищожава двигателите, агрегатите в дизеловите двигатели, замърсяват се, чупят се по-бързо моторите, амортизират се”, смята специалистът.

Според наблюдателите на глобалните пазари обаче рекордно ниските нива на суровия петрол не са достатъчен аргумент за поевтиняване на крайните потребителски цени. Не за друго, а защото пазарът е нестабилен. Обяснението на ниската цена сега е в очакването Иран да се завърне като голям доставчик.

„Това, което в един период е свръх предлагане, в следващия може да стане свръх търсене, за да се напълнят обратно резервоарите. Това е картината – тя е едновременно на падащ, но и несигурен пазар”, смята икономистът Емил Хърсев.

Конкретно у нас пазарът е неефективен, смята още той. По думите му

търговците у нас не смеят да доставят от съседните страни, където горивото е по-евтино.

„Очевидно никой сериозен търговец не е в състояние да организира и не смее да поеме риска да направи този внос, който би свалил цените. Защото още преди да стъпят първите количества, търговецът ще бъде посрещнат от същия продукт на българската рафинерия на по-ниска цена”, обяснява Хърсев.

От бранша категорично отказват коментар за цените на българския пазар. Според Емил Хърсев, в такава ситуация държавният резерв би могъл да поеме тежестта и да осъществи внос от съседна страна.

Още от NovaNews.bg

Още от този репортер – тук.