Още по темата

В днешно време начинът, по който учим, се променя постоянно. Организационните структури и методите на работа стават все по-динамични и на бизнеса му се налага да въвежда нови и креативни корпоративни тренинг програми. Класическите форми за професионално обучение се променят и заради изискванията на пазара на кадри – търсят се професионалисти, които притежават комбинация от множество умения и компетенции. Това предизвиква и появата на тренинг решения за изграждане на интердисциплинарни, комплексни бизнес умения. 

Онлайн обученията са един от най-предпочитаните и достъпни методи за обучение. Виртуалните модели в бизнес образованието процъфтяват с всеки изминал ден, но поставят както много ползи, така и предизвикателства. 

Най-важното и ценно е възможността мениджърите и служителите

да контролират сами времето си за обучение и достъпа до ресурсите от световно доказани обучителни институции. 

Но тези привилегии са свързани и с няколко доста сериозни предизвикателства:

- пълно управление и контролиране на времето между обучение-работа-личен живот;
- адаптиране към нови технологични и тренинг процеси;
- възможността сами да се мотивираме.

За посочените три точки се изисква сериозна дисциплина и организираност, с което, да си признаем – не винаги се справяме напълно. Затова все повече специалисти съветват обученията в областите на корпоративния мениджмънт да се балансират,

като се съчетават онлайн бизнес игри с присъствени сесии (т.нар. модел на blended learning).

Намирането на правилния баланс между гъвкавост, достъпност и ефикасност е основата на бизнес и мениджмънт тренингите в модерния свят. 

Проф. Жан-Клод Лареше от INSEAD смята, че геймификацията е част от този баланс, защото предлага възможността за учене чрез правене и засилена обмяна на знания и умения между самите участници. 

Геймификацията обаче, не бива да остава сама. Обучение, изцяло базирано на игра, може да бъде много забавно и да мотивира чрез състезателните елементи в него, но не може да допринесе изцяло за получаването на по-структурирани знания и устойчиви умения. Проучване на Gartner подкрепя това твърдение, като разкрива че имплементирането изцяло и само на геймификация в обучение води до непостигане на целите от него в 80% от случаите. 

Това има едно просто обяснение:

играта е част от обучението, а не негов заместител. 

В България също се предлагат бизнес симулации, съчетани с модерирани сесии на доказани международни обучителни институции и участниците в тях споделят подобно мнение. 

Петя Векова, senior consultant, участник в бизнес симулация по управление на промяната „Change Management”, казва: 

„За мен беше изненада комбинацията между самата симулация и работните сесии в група. В интерес на истината в началото се питах дали няма начин да си работим самостоятелно върху симулация. Разбира се, такава възможност има, но истинската добавена стойност от този формат е всъщност в групата, споделения опит и различни гледни точки.“ 

„Маркетинг симулацията ми беше полезна в няколко посоки – помогна ми да оценя адекватността на това, което знам и мога, предостави ми възможност за анализ и паралел между ситуациите в играта и реалния пазар като цяло и България в частност и ме срещна с изключително ценни хора с богат и разнообразен опит“, споделя Росица Пармакова, мениджър „Стратегически програми“ във водещ телеком оператор, която е участвала в маркетинг симулацията BrandPro.

Експерти в сферата на модерните обучения смятат, че играта трябва да се използва като похват, който да подсили ефекта от теорията и бизнес инструментите. Да помогне на участниците по-бързо и лесно да ги усвоят, да ги мотивира към приложение на наученото във всекидневната им бизнес реалност.

Все повече компании и професионалисти и в България започват да се ориентират към

развитие на професионални умения чрез бизнес симулации. 

Те се съчетават идеално с научаването и упражняването на приложими в практиката знания и придобиването на мултидисциплинарни бизнес умения. 

В момента екипи на различни водещи институции в разработването на бизнес симулации постоянно усъвършенстват интелекта на виртуалните бизнес игри, на техническите им възможности и най-вече на максималната им близост до пазарната и корпоративна реалност. Участниците в геймифицирани бизнес тренинги могат да разиграят

многобройни сценарии и да експериментират бизнес и управленски стратегии без риск за финансовите и човешки ресурси.

Съчетаването на ползите от бизнес симулациите, адекватно поднесеното съдържание от бизнес практици, с фокус върху целите на обучението и преживяването на участниците водят до устойчиви знания и умения. 

Похватите на обучение описани в статията са част от алтернативната MBA програма на The Business Institute, за която vesti.bg предоставя три стипендии. Разберете всичко за нея тук.