Е дно от нещата, с които се свързва Франция е виното. Виното символизира Франция точно толкова, колкото и Айфеловата кула - Париж.
Французите обаче пият все по-малко вино за разлика от британците и германците.
И все пак Франция продължава да е най-големият производител на вино в света. Със сигурност може да се каже, че пазарите на вино, особено в Европа, преживяват истинска криза. Не е известно обаче дали Франция ще може да я преодолее.
Зад всичко това стои наименованието Нов свят, което продължава да подкопава позициите на класическите френски вина. Голямата разлика е, че повечето водещи винари от Новия свят познават много добре пазара, знаят какво се търси, познават вкусовете.
От десетилетия насам името Бордо се свързваше с едно от най-добрите, ако не най-доброто вино. Вината бордо от Сент-Емилион, Медок, Сотерн и други райони бяха почти без конкуренция.
И днес, вината от изредените, а и от други прочути винарски области, се справят някак си с кризата, но не така стоят нещата с по-малко познатите френски райони.
Беньо е именно един от тези райони, близки до Бордо, но не с такава репутция. Валери Сютон се опитва с мъка да спаси лозята си засадени на площ от 25 ха: "В момента доходите ни са намалели с 40-50 %. Оборотът ни изпадна в тежка криза в рамките на две години. Страдаме и за нас е невъзможно да се справяме с разходите, защото те не са намалели с 50 %."
Кризата е факт, някои се справят все още добре, други не толкова. Как производител от среден тип като Валери Сютон си обяснява кризата с виното: "От една страна с намалената консумация на човек и въобще с промяната в потреблението. Младите консумират по-малко, по-различно, пият по-сладко, а и проверките по пътищата ни навредиха доста."
Основната причина за кризата на виното във Франция обаче се крие в качествената и същевременно евтина продукция на страните от така наречения Нов свят, т.е. винопроизводители от Южна Америка, страни като Южна Африка, Австралия, Нова Зеландия.
За потъмняването образа на френското вино допринася и сложната система от наименования, които объркват любителите.
Не винаги репутацията на едно френско вино отговаря на качеството му и затова съсловните общности на винарите във Франция обмислят сериозни реформи на закостенялата система от производство и наименования.
Британците, които винаги са били на гребена на вълната на тенденциите съвсем открито бойкотират френските вина и особено тези от Бордо.
Сред най-търсените вина на Острова са австралийските, чиято наситеност и плодовият характер се налагат над елегантността и баланса на най-добрите френски образци.
След Австралия в класацията на най-търсените във Великобритания вина се нареждат Нова Зеландия, Чили, Аржентина. Британският любител на виното, на когото се предлага най-големия възможен избор вече не се осланя единствено и само на репутацията и етикетите.
Положението с класическите вина от Бордо на британския пазар е катастрофално, но винопроизводители от други френски области са успели да адаптират методите на винификация от Новия свят. Такива френски региони са Лангдок, Кот дю Рон и други.
Въпреки промяна на вкусовете в последно време, българите не са забравили да пият вино.
Стана дори модерно да се правят т.нар. винени турове до известни български изби.
Страната ни безспорно е с дълга лозарска традиция и има условия да започне да развива винен туризъм.У нас се произвеждат качествени вина, но когато става дума за вино, малко се говори за винен туризъм или други професии, свързани с виното, като сомелиери, винени консултанти.
Според националната стратегия за развитие на лозарството и винарството до 2025 година България има шансове да се утвърди като уникален винопроизводител, ако предлага висококачествен и екологично чист продукт.
Засега българските вина заемат ниската ценова листа на световните пазари и не са така атрактивни като вината от Нова Зеландия, Австралия, Аржентина и Чили.
Предвидена е експанзия на лозаро-винарския сектор в три посоки - подобряване на качеството, увеличаване на производството и увеличаване на цената.
Трябва да се развиват и подобрят лозовите насаждения. За момента България разполага с малък дял засадени площи, а отчитайки състоянието в страната след последните наводнения перспективите не изглеждат много розови.
За съжаление добрата реколта, освен с много работа, е свързана и добрите климатични особености. Проблем за българските производители са малкото слънчеви дни не само миналата година, но и тази, унищожаването на цели лозови насаждения от наводненията.
Предприемчивите не се отчайват лесно. Европейската банка за възстановяване и развитие покачи нивото на конкуренцията като отпусна през септември кредитна линия от 9 млн. евро на Белведере кепитъл мениджмънт, която е собственост на френската компания за производство на вина и спиртни напитки "Белведере".
Средствата са предназначени за нови лозови масиви и за разширяване на експорта и търговската дейност на българската фирма.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!