0

П ървият съвременен плавателен канал в Европа е прокопан във Франция. Тази година се отбелязва четиристотния юбилей на канала Бриар, който е направен по искане на крал Анри ІV и свързва Сена с Лоара.

Целта на това начинание е била чисто икономическа и то каква - снабдяване на Париж.

Това бе важно преди всичко за столицата. През 17 век Париж е имал 500 000 жители и е изпитвал затруднения със снабдяването. Анри ІV и неговият министър Сюли решават да свържат Сена с Лоара, за да се осигури снабяването на Париж със зърно, риба и всякакви други стоки. Всичко това е слизало от централната част на Франция, включително и виното, тъй като по бреговете на Лоара лозарството е било от първостепенно значение, обяснява Клод Гюйо, представител на музея "Двете марини" в Бриар.

Необходими са били 38 години на работа, с дълго прекъсване, заради убийството на Анри ІV, за да се прокопаят 42-та километра на канала.

За първи път се прилага системата с двойните шлюзове, измислена от Леонардо да Винчи.

Новост било и захранването с вода на този канал. За това служили няколкото езера наоколо и захранващите ги потоци. В горната им част били направени баражи, които до осигуряват водни резерви за шлюзовете.

И днес, водните басейни наоколо осигуряват пълненето на канала. При нужда се изпомпва вода от Лоара с помощта на мощни помпи.

Друга новост е системата от шлюзове на седем етажа, която позволявала по онова време да се преодолее денивелация от 45 м в рамките на разстояние под 250 м.

В края на ХІХ Гюстав Айфел създава нов канал, който продължава съществуващия на юг и значително улеснява опасното преминаване по реката.

Разхождайки се покрай някой от каналите на Темза в британската столица човек не може да не си помечтае за момент, че живее на някои от корабите, закотвени покрая кейовете.

Обявите във вестниците са наистина съблазнителни и до скоро можеше да се намерят предложения за кораби за четири души на цена до 100 000 евро, ако се търси усърдно.

Трудно е да се установи, колко кораби са обитаеми в Лондон, но броят им със сигурност не надминава 1000.

Едно е да си собственик на кораб, а друго е да имаш право да живееш на борда му. Необходимо е да се издаде разрешение за стоене на котва, а местните общини ги издават много трудно. Обикновено само 15 % от местата за стоене на котва получават разрешение за обитаване на корабите.

Това прави търсенето много по-голямо от предлагането, което доведе до рязко покачване на цените. Цените вече се въртят около 400 000 евро. Компанията Уотър Спейс например предлага плаващи апартаменти за още по-големи суми. Таксите също се покачват и в момента средно около 6 000 евро на година струва правото да се паркираш по края на някой от каналите.

По каналите на Амстердам също има кораби, в които живеят хора.

От няколко години насам спокойствието на тези хора обаче е поставено под въпрос. Всяка година, с настъпването на пролетта започва движението напред-назад туристическите корабчета.

Туристите се радват много, но не и съседните обитатели, които трябва да си запушват ушите, за да не чуват шумните двигатели и коментарите на различните езици за забележителностите наоколо. Освен от шума, местните жители се оплакват и от скоростта, с която туристическите кораби преминават, тъй образуват вълни, които не са никак приятни за живеещите на вода.

Наскоро кметството на Амстердам откри телефонен номер, на който живущите в кораби могат да се обаждат в случай на нередности с навигацията по каналите.

Почти всички от българските реки са коригирани в долните течения и вкарани в прави канали, за да не се разливат.

Тази политика по отношение на реките не е довела до тяхното по-пълноценно използване. На практика речният транспорт и речният туризъм се развиват единствено по река Дунав, и то след откриване на канала Рейн-Дунав-Майн.

Известният като "Европа канал" е дълъг 3 500 км и свързва 13 европейски държави с Близкия изток през Черно море.

Въпреки стратегическата позиция българският речен пътнически флот с бързоходни кораби от типа "Метеор" и "Ракета" е ликвидиран през 1992 година. След като по реката са превозвани до този момент над 1 млн. пътника, речното корабоплаване изведнъж се оказва губещо и преустановено.

Плавателните съдове са продадени за ресторанти и старо желязо.

Постепенно корабоплаването се съживява. Основният поток туристи, преминаващ през територията на Русе, идва именно от речния круизен туризъм, но към настоящия момент градът не предлага много неща, които да го задържат като атракции. Речният туризъм си остава неизползван ресурс за бизнес.

По поречието на Дунав има множество и т.нар. "технологични малки портове", които обслужват само отделни фирми, пренасящи стоки и товари. Липсата на активност може да измести България от речния туризъм, защото преди време частно украинско дружество от Одеса възстанови пътническото корабоплаване в българския участък.

Първият маршрут на одеската фирма е между пристанищата Исмаил- Силистра и Русе, а услугите на речния превозвач са търсени от стотици летовници от Украйна и Русия, които пътуват към българското Черноморие.

По речния път те си спестяват проблемите по преминаване на четири граници и стотици километри през Молдова и Румъния.

Одеската фирма дори се надява в бъдеще да удължи маршрута до Виена.

При пристанище Свищов нещата стоят по различен начин. За привличането на туристи към дунавския туризъм, особено западни, са вложени доста средства, за да придобие пристанището приветлив вид. Но пък вложените инвестиции се връщат дори само от таксите.

Българското кораплаване в тази част на реката може да се похвали със зимовника. Това е съоръжение за зимуване на 39 речни плавателни съда в района на пристанище Русе-изток. Между другото, в Дунавския регион от Черно море до Будапеща няма изграден подобен зимовник.

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

СОС прие бюджета на София за 2024 година

СОС прие бюджета на София за 2024 година

България Преди 16 минути

"За" гласуваха 45 общински съветници, 15 бяха "против" предложения бюджет

Назначиха нов шеф на Агенция „Митници София”

Назначиха нов шеф на Агенция „Митници София”

България Преди 21 минути

Постът заема Павел Манченко

Повторното явяване на матура да се заплаща, предлага МОН

Повторното явяване на матура да се заплаща, предлага МОН

България Преди 43 минути

До нея ще бъдат допускани зрелостници, които искат да повишат оценката си, за да кандидатстват във висше учебно заведение

Вестник „Мач Телеграф“ със специален подарък за футболните фенове на 29 март

Вестник „Мач Телеграф“ със специален подарък за футболните фенове на 29 март

Любопитно Преди 51 минути

През април очаквайте още изненади със спортното издание

НС прие да се увеличат граничните полицаи срещу нелегалната миграция

НС прие да се увеличат граничните полицаи срещу нелегалната миграция

България Преди 57 минути

Вносители на предложението са председателите на ПГ на ГЕРБ-СДС и ДПС Бойко Борисов и Делян Пеевски

Нинова: Действията на ИТН бяха абсолютно логични

Нинова: Действията на ИТН бяха абсолютно логични

България Преди 59 минути

Тя припомни, че от БСП публично са заявили, че не желаят третия мандат и президентът е взел предвид тази тяхна позиция

Ребел Уилсън разкри, че е загубила девствеността си на 35 години

Ребел Уилсън разкри, че е загубила девствеността си на 35 години

Любопитно Преди 1 час

Актрисата си спомня как е избягвала темата като тийнейджър поради това, че е била „засрамена“

"Булгаргаз" предлага по-висока цена на природния газ през април

"Булгаргаз" предлага по-висока цена на природния газ през април

България Преди 1 час

КЕВР ще реши окончателната цена на синьото гориво

Apple патентова нов тип батерия за смартфони

Apple патентова нов тип батерия за смартфони

Технологии Преди 1 час

Тя е по-мощна, по-здрава и по-малка

Кирил Петков: Всеки трябва да си поеме отговорността, ред е на президента

Кирил Петков: Всеки трябва да си поеме отговорността, ред е на президента

България Преди 2 часа

Ако направим вота 2 в 1, това дава възможност едно цяло провеждане на избори да бъде спасено, каза съпредседателят на ПП-ДБ

Бойко Борисов с молба към президента

Бойко Борисов с молба към президента

България Преди 2 часа

Лидерът на ГЕРБ с молба кой да не бъде служебен премиер

Тошко Йорданов: Отговорността за това служебно правителство е на управляващата "сглобка"

Тошко Йорданов: Отговорността за това служебно правителство е на управляващата "сглобка"

България Преди 2 часа

Това каза председателят на ПГ на „Има такъв народ“ на излизане от сградата на президентството

Раздадоха наградите "Икар", ето кои са отличените артисти

Раздадоха наградите "Икар", ето кои са отличените артисти

България Преди 2 часа

Театралните награди бяха връчени от Съюза на артистите в България (САБ) снощи на церемония в Народния театър

Северна Корея цензурира дънките на британски телевизионен водещ (ВИДЕО)

Северна Корея цензурира дънките на британски телевизионен водещ (ВИДЕО)

Свят Преди 2 часа

"Никога не съм се възприемал като опасен подривен империалист - обикновено ме смятат за доста уютен и безобиден", казва телевизионният водещ

Разбиха мащабна схема за търговия с лекарства

Разбиха мащабна схема за търговия с лекарства

България Преди 2 часа

При обиските е открит е инсулин, който липсваше на пазара

"Да се завърнеш в бащината къща...": 137 г. от рождението на Димчо Дебелянов

"Да се завърнеш в бащината къща...": 137 г. от рождението на Димчо Дебелянов

България Преди 2 часа

Творчеството на Димчо Дебелянов го прославя като „поетът на любовта, на тихата скръб, на цъфналите вишни“