Делото за кораба "Илинден" най-сетне започна
Източник: БГНЕС
0
До ото за потъването на кораба "Илинден" започна най-сетне днес по същество в Основния съд в Охрид.

Прокуратурата обвини представителя на немската застрахователна компания "Лойд" Бранко Баич и капитана на кораба Сотир Филевски, че са подходили лекомислено по въпроса за сигурността на кораба.

Бранко Баич отново, за пореден път, не се яви в съда, но ще бъде съден задочно.

Делото в Охридския съд досега не можеше да тръгне, защото липсваше документ, който да позволява задочното водене на процеса срещу Баич.

И Филевски, и Баич са

обвинени за тежко престъпление срещу сигурността на хората и имуществото.

Според прокуратурата не са спазени редица изисквания за техническата годност на кораба и неговата поддръжка.  Плавателният съд е бил претоварен, като вместо допустимите 43-ма души, на борда му имало 55 туристи.

Корабът "Илинден" потъна в Охридското езеро на 5 септември 2009 г. На плавателния съд имаше 55 български туристи, 15 от които се удавиха.

Вместо допустимите 43 души, на борда на "Илинден" са се качили 55 души и дори се наложило една екскурзоводка да бъде настанена в командната кабина.

Бранко Баич е издал три сертификата за техническата годност на кораба, каза прокурорът.

"По-добре аз да бях загинал,

а всички пътници на борда да бяха останали живи", каза пред съда 24-годишният Сотир Филевски.

Той изрази съчувствие към семействата на жертвите. Според Филевски Охридската капитания е била длъжна да извършва контрол, но шест години това не се случвало и той редовно сам извършвал прегледи на кораба.

Той обясни, че е закупил "Илинден" през 2003 г. с надградена горна палуба. Никога не е бил предупреждаван от съответните власти или институции, че няма право да превозва пътници.

"Шест години корабът излизаше и влизаше в пристанището на 10 метра от Капитанията. Никога не бях предупреждаван да не превозвам пътници на горната палуба", каза Филевски и уточни, че "Илинден" е бил регистриран за 43 пътника, но имал табелка, на която пишело, че може да превозва 60 души.

Филевски разказа, че докато отплават в злополучния ден, броят на желаещите да се качат на кораба за разходка до манастира "Св. Наум" се променял непрекъснато. Най-високата цифра на пасажери, която той посочи, бе 50.

Младият мъж си спомни, че малко след като отплавали, корабът рязко завил на дясно. В паниката туристите се разбягали по палубата и това го наклонило още повече.

Той допълни, че помогнал на над 10 човека да не се удавят. На помощ се притекли и екипажите от два близки кораба.

Филевски твърди, че не е правил надграждания по кораба след като го е купил.

Сертифицирането от страна на Баич ставало много бързо и от 2007 г. до потъването на кораба имало само три инспекции. За всеки технически преглед е заплащано по 500 евро.

Според капитана корабът е бил напълно изправен, а на борда имало спасителни пояси.

Капитанът обаче призна, че

от 2007 г. корабът не е бил ваден на суша,

за да се правят технически прегледи.

Засега българи, оцелели след инцидента, няма да свидетелстват пред съда заради скъпото пътуване и шока, който не искат да изживеят отново. Техни показания, заверени пред нотариус, се очаква да бъдат прочетени в съдебната зала.

Адвокатът на част от българите, преживели трагедията, показа днес документ от инспекция на корпуса на кораба, според който по време на плаване пътници може да има само в затворения салон под горната палуба.

Официалното заключение от инспекцията е с дата на получаване, която е два дни след потъването на "Илинден", каза още адвокат Владимир Владимиров. На документа, подписан от задочно подсъдимия Бранко Баич, се вижда, че инспекцията е направена на 31 май 2008 г. Запитан защо получаването на този документ е станало близо година и половина по-късно, адвокат Владимиров обясни, че според него става дума за техническа грешка и вярната дата е 31 май 2009 г.

Фактът, че указанието да не се качват пасажери на горната палуба е получено на 7 септември, адвокат Владимиров обясни с думите: "Това са

магиите на някои администрации в някои държави".

Според Владимиров по време на инспекцията на капитана е било казано да не допуска пътници на забранената палуба.

При друга инспекция - на 23 май 2009 година е записано, че машинното отделение трябва да е освободено от препятствия и и да се оправи окабеляването.

Вероятно срещу няколко човека ще се водят граждански дела с искове, но това ще стане на по-късен етап, каза Владимиров. Той напомни, че всеки от туристите е имал застраховка на стойност 4500 евро.
Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Румен Радев настоя за ясна стратегия за българската енергетика

Румен Радев настоя за ясна стратегия за българската енергетика

България Преди 2 минути

Радев: Политиката и законодателството следва да се правят със загриженост и отговорност към България

Съд отмени присъдата на Харви Уайнстийн

Съд отмени присъдата на Харви Уайнстийн

Свят Преди 1 час

В решението си съдиите се позовават на грешки в начина, по който е бил проведен процесът

о

Пеещите фонтани в Пловдив отново работят (ВИДЕО)

България Преди 2 часа

Музикално-светлинното шоу продължава 30 минути

Новите AI телевизори са тук, готови за спортното лято

Новите AI телевизори са тук, готови за спортното лято

Любопитно Преди 2 часа

Изкуственият интелект ще направи картината още по-красива и реалистична

НС одобри 250 млн. лева ежегодно за „Мини Марица Изток“

НС одобри 250 млн. лева ежегодно за „Мини Марица Изток“

България Преди 2 часа

В мотивите е посочено драстичното намаление на електропроизводството от въглищни мощности

Инцидент с кран в София

Инцидент с кран в София

България Преди 3 часа

Инцидентът е станал около 15.00 ч. в четвъртък

Съученици, учители и близки на 15-годишния Филип, който загина блъснат от автомобил на пешеходна пътека в София, се събраха на мирно шествие в София.

Родителите на прегазения Филип: Отнеха ни мечтите и слънцето, крайно време е агресията да спре

България Преди 3 часа

Граждани се събраха на протест пред Съдебната палата преди делото за смъртта на 14-годишното момче

Либерализацията на пазара на ток се отлага за 1 юли 2025

Либерализацията на пазара на ток се отлага за 1 юли 2025

България Преди 3 часа

Решението беше взето със 152 гласа "за" на ГЕРБ-СДС, ДПС, "Възраждане", БСП и ИТН

Главчев се срещна с близки на отвлечените български моряци от Galaxy Leader

Главчев се срещна с близки на отвлечените български моряци от Galaxy Leader

България Преди 3 часа

Главчев: Търсим всякакви варианти за освобождаването на хората

Еманюел Макрон

Еманюел Макрон: Европа не е безсмъртна

Свят Преди 3 часа

Френският президент призова Европа да се изправи срещу предизвикателствата на променения свят

<p>Вулканични газове и пепелен шлейф: Как ще се отрази на климата</p>

След изригването на мощен вулкан: Как ще се отрази на времето и климата

Свят Преди 3 часа

Как се отразява на времето и климата изригването на вулкан четете в следващите редове

стадион "Георги Аспарухов"

Стадионът на Левски на крачка от общинска собственост

България Преди 3 часа

СОС гласува прехвърлянето на "Герена" с единодушие

Лукашенко: Имаме десетки тактически ядрени оръжия

Лукашенко: Имаме десетки тактически ядрени оръжия

Свят Преди 3 часа

Лукашенко предупреди за възможен ядрен "апокалипсис"