Бизнесът с дупките
Източник: БГНЕС/Красимир Делчев
8
Дс си шофьор в София обикновено изисква специални умения и вроден талант. Но дори и способността ловко да се лавира между разположените на зигзаг безбройни дупки по улиците рядко може да гарантира, че автомобилът ви няма да пострада от кратерите.

Надали има шофьор, който поне веднъж да не се е озовавал със срязана гума или смачкана джанта - едно от най-честите поражения вследствие на "доброто" състояние на настилката.

Пари, нерви и обратното

Основна част от работата на интернет доставчика PowerNet е обикалянето на екипи за отстраняване на аварии по мрежата. Компанията разполага с 50 автомобила, които са непрекъснато в движение. Почти няма ден, в който някой от тях да не се развали заради условията по улиците, разказва Теодор Захариев, който се занимава с автопарка на PowerNet.

Компанията дава по 1000-1500 лв. месечно за ремонти по ходовата част. Трудно може да се изчислят нервите на момчетата покрай тези случаи, а още по-трудно - нервите на клиентите, които през това време стоят без интернет. Всъщност този сценарий с малки промени може да бъде разказан за всяка една фирма с един или повече автомобила, с които работи.

За кого работят дупките

Сметката е следната: По данни на общината асфалтирането на един квадратен метър дупка струва 80 лв. Изправянето на джанта примерно варира между 30 и 100 лв.

По данни на КАТ към края на 2009 г. в София са регистрирани 750 хил. коли. Ако всяка една от тях смачка джанта поне веднъж в годината и тя струва примерно 50 лв., това прави 37 млн. и 500 хил. лв., с които собствениците на автомобили се разделят само заради дупките. Доста сериозен разход, като се има предвид, че всички те плащат данъци, за да няма дупки.

В същото време тези пари имат и положителен аспект, дори антикризисен. Голяма част от тях на практика са приходи за всички бизнеси, свързани с щетите от дупките - автосервизи, търговци на части, производители.

Качеството определя цената

Най-често повредите са по ходовата част - амортисьори, шарнири, носачи, кормилни накрайници, обяснява Пламен Костов от веригата сервизи "Радиал". Ремонтът или смяната на тези части е между 100 и 300 лв. Както се оказва, само ако човек има късмета да влезе в някоя по-малка дупка.

Онзи ден присъствах на случай с яма на Сточна гара. От КАТ измериха дълбочината й на 58 см. Резултатът беше изкъртен преден мост. Парите, с които собственикът ще трябва да се раздели, са над 1000 лв., разказва Костов.

Ако на някого му е трудно да си го представи, такава дупка чудесно може да се запълни с пералня в легнало положение.

За размера на щетата имат значение скоростта на автомобила и дали дупката се вижда. Например в дъждовно време е много по-вероятно локвата, през която автомобилът ви минава, да се окаже дълбок трап.

Гледна точка

Според шофьорите дупки има и върху вече закърпени участъци. Каквото сме изпълнили през 2007 г. дефектите ни са само 2-3%. Обикновено до отремонтираната дупка с кръпка се е отворила нова дупка. При по-големи ремонтирани участъци нямаме нарушения, уверява инж. Владимир Василев,  изпълнителните директор на "Пътища и съоръжения" ЕАД - едно от дружествата, които ремонтират улиците в столицата.

Не сме скъпи на триците и евтини на брашното. Работим с качествени материали. Гарантирам това не само за нашата фирма, а и за другите големи фирми, които работят. Допускаме грешки, но те са малки, допълни той.

Всеки столичанин с по-дълга памет обаче вероятно си спомня скандалния случай с "Цариградско шосе", станало популярно като "Цариградско море". След ремонта на булеварда през август 2007 г. бившият кмет на София Бойко Борисов отказа да плати 1.5 млн. лв. на дружеството заради неравностите.

Освен това общината блокирала 143 000 лв. от предоставената банкова гаранция на "Пътища и съоръжения" ЕАД, които дружеството довнесло в сметката. 

Накривиха им шапките

Санкциите за "Цариградско шосе" вероятно само е накривила шапките на шефовете на дружество. Просто защото за 2008 и 2009 г. на трите дружества за текущи ремонти са платени 66 млн. лв., т.е. средно по 22 млн. лв.

През тази година те вероятно ще усвоят и половината от планираните за кръпки 27 млн. лв., защото договорите им изтичат в средата на лятото. Те вероятно ще участват в търговете за избор на нови фирми за ремонтите, защото бизнесът с дупките в София е сигурен и печеливш.
Коментари 8
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

8 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

13-годишният Калоян стана световен шампион по скоростно смятане

13-годишният Калоян стана световен шампион по скоростно смятане

България Преди 13 минути

За уникалните способности на 13-годишното момче четете в следващите редове

<p>Mazda MX-30 R-EV възроди роторния двигател (ВИДЕО)</p>

Ванкеловият двигател възкръсна в Mazda MX-30 R-EV (ВИДЕО)

Технологии Преди 32 минути

Ако има компания, която винаги прави нещата по своя си начин, то това без съмнение е Mazda. Точно такъв е този случай, който е без аналог в момента на пазара

Анджелина Джоли твърди, че Брад Пит се опитва да я „изтощи финансово“

Анджелина Джоли твърди, че Брад Пит се опитва да я „изтощи финансово“

Свят Преди 59 минути

Повече за съдебните дела между Анджелина Джоли и Брад Пит четете в следващите редове

Принцеса Даяна

Най-драматичните телевизионни интервюта на всички времена

Любопитно Преди 1 час

От "интервюто за автомобилната катастрофа" на принц Андрю до горещо очаквания разговор на Майкъл Джексън с Опра

<p>Радев: Тези неща постепенно ще останат в историята</p>

Радев: Ресурсната неосигуреност на армията и ниският социален статус постепенно ще останат в историята

България Преди 1 час

Държавният глава и президентът на Италия Серджо Матарела посетиха учебен полигон „Ново село“

В самолета

Полет от София до Ню Йорк, на който шестима души пътуват в едно тяло

Любопитно Преди 1 час

Дословното пресъздаване на думите и жестовете на участниците, чиито гласове се свързват в голяма обща история

Снимката е илюстративна

Промените в климата ще са 6 пъти по-скъпи от мерките

Технологии Преди 1 час

Ограниченията изглеждат трудни, но ще са много по-евтини в дългосрочен план

Главчев разговаря с Марк Рюте, какво обсъдиха

Главчев разговаря с Марк Рюте, какво обсъдиха

България Преди 1 час

Срещата бе по покана на премиера на Нидерландия в рамките на извънредното заседание на Европейския съвет в белгийската столица

Заснеха газела с 6 крака (ВИДЕО)

Заснеха газела с 6 крака (ВИДЕО)

Любопитно Преди 1 час

Повече за изключително рядко срещаната газела четете в следващите редове

<p>Принц Хари официално обяви&nbsp;САЩ за свой нов дом</p>

Принц Хари официално смени местожителството на САЩ

Любопитно Преди 1 час

Документи, разпространени на Острова, показват, че херцогът на Съсекс вече не определя Великобритания за свой дом

Джо Байдън

Американският президент със странно разкритие: Канибали са изяли чичо му

Свят Преди 1 час

Версията на Байдън не е потвърдена от документи

Нерегламентиран улов и борба за прехрана в Бенгела

Нерегламентиран улов и борба за прехрана в Бенгела

Свят Преди 2 часа

Анголският закон забранява по-големи плавателни съдове като траулери да навлизат в защитени зони

"Съвършено чудовище": Кой е истинският Ханибал Лектър (ВИДЕО/СНИМКИ)

"Съвършено чудовище": Кой е истинският Ханибал Лектър (ВИДЕО/СНИМКИ)

Любопитно Преди 2 часа

Ето каква е връзката между стажант по медицина, който убил приятеля си, и измислен сериен убиец

<p>&quot;Да спрат с тези игрички&quot;: Пеевски призова Радев&nbsp;да се съобрази с Конституцията</p>

Пеевски: Президентът е длъжен да подпише указите за назначаване на нови министри

България Преди 2 часа

Нека държавните мъже да бъдат на висотата на доверието на хората и да спрат с тези игрички, коментира председателят на ДПС