Още по темата

Русия няма да обслужва българските изтребители МиГ-29, ако България сключи договор за обслужване им с Полша.

Това заяви пред журналисти генералният директор на руската самолетостроителна корпорация "МиГ" Сергей Коротков, цитиран от ТАСС.

Българското правителство одобри по-рано подписването на междуправителствено споразумение с Полша за ремонта на двигателите РД-33 на МиГ-29, които са руско производство.

По думите на Коротков това ще постави под въпрос правомерността

на по-нататъшното им използване, както и сигурността на пилотите.

"Съжаляваме, че подобно решение се взема единствено от съображения за политическа конюнктура и най-вероятно се дължи на натиск отвън", заяви руският представител.

Според него цените за ремонта, предложени от Русия и от Полша, били "фактически идентични", а РСК "МиГ" предлагала на България "десеторно по-изгодни условия в икономически план".

"Срещу посочената сума Русия бе готова да гарантира на България двойно по-голям ресурс, отколкото Полша. Независимо от този случай, будещ у нас чувство на дълбоко съжаление, с оглед традицията на вековно приятелство между Русия и България, все пак се надяваме да изградим

взаимноизгодно сътрудничество въз основа на международното право

При все това смятаме за възможно да оспорим правомерността на подготвяното споразумение поради очевидното нарушаване на правата ни като проектант и производител на самолетите", резюмира Коротков.

За пореден път той подчерта и, че Русия не е издала на Полша лиценз, нито я е снабдила с актуализирана техническа документация за ремонт на двигателите.

Вчера стана ясно, че полското министерство на отбраната очаква договорът за българските МиГ-29 да бъде подписан до края на следващата седмица.

Ръководителят на отдел "Политика по въоръженията" бригаден генерал Влоджимеж Новак заяви на среща с представители на български медии във военното министерство във Варшава, че не вижда пречки пред договора.

Той прогнозира, че шестте двигателя за МиГ-29 могат да бъдат готови още до средата на идната година.

Попитан за ресурса, който се гарантира след ремонта като летателни часове, Новак, както и други полски представители, посочиха, че не говорят за реализиране на ремонти като производител, а са вече на етап, в който се говори за експлоатация на самолетите.

По нашите процедури сега имаме 350 часа за експлоатацията, има и период на гаранция, която е 200 часа, посочи генералът.

По думите му българската страна се съгласява със същите параметри, които се отнасят и за полските машини.

Бригаден генерал Новак обясни също за двата двигателя, които Полша ще предостави на България за ползване след подписването на договора.

България има намерение да изпрати в Полша шест двигателя. За да получи първите два след ремонта, би трябвало да минат пет месеца, и за да се ускори процесът, полската страна е предложила изпращането на два свои двигателя 20 дни след подписването.

След ремонта на шестте двигателя, четири ще се върнат в България, а два ще останат в Полша, за да бъдат използвани толкова време, колкото българската страна е експлоатирала полските. След това двете страни взаимно ще си върнат двигателите.