Още по темата

Натали Енгдал е глобален програмен мениджър на Reach for Change. През последните 3 години е стартирала и развила дейности на Reach for Change в 7 страни в Африка.

Тя има богат опит в работата със социални предприемачи в най-различни държави като Чад, Швеция, Демократична република Конго, Норвегия, Русия, Етиопия други.

Тя подкрепя развитието на социалните предприемачи като ръководител на Инкубатори на Reach for Change, а в свободното си време – като активен член на борда на няколко социални предприятия.

Натали е завършила “Детско психическо здраве” и “Права на децата” в New York University и Stockholm University.

Има 15 годишен опит в директна работа с деца, борейки се за тяхното благосъстояние в многобройни организации в Гана, САЩ и Швеция.

Страстта на Натали е да разбира и помага на децата чрез работата си с малки неправителствени организации и големи традиционни корпорации.

Натали Енгдал ще бъде гост-говорител на откриването на Академия за социални предприемачи. Тя ще изнесе въвеждаща мотивационна лекция за социалното предприемачество.

Целта на Академията е да създаде ново поколение социални предприемачи, които да получат знанията и практическите умения за постигане на значима социална промяна и изграждането на устойчив бизнес модел.

Срокът за кандидатстване в Академията е удължен - до 15 септември можете да кандидатствате за участие в Академията и за 50% стипендия, осигурена с финансовата подкрепа на „Нова Броудкастинг Груп“ и Министерство на труда и социалната политика, на адрес: se-academy.bg

- Как едно момиче от Швеция решава да отиде да работи в Африка? Какво ти даде работата в държави, които не са толкова добре развити като Швеция?

- Всъщност това беше едно от най-лесните решения, които някога съм вземала. Работех за Reach for Change в Стокхолм и тъкмо се разширявахме в нови страни в Африка, така че имахме нужда от хора на място, които да помогнат за установяването на организацията.

Тъй като познавах много добре организацията, аз бях способна да стартирам тази първа фаза, дори и да не познавах държавите много добре.

Освен това вече бях ходила в Киншаса в Демократична република Конго, за да организирам работилница с някои от социалните предприемачи. Бях толкова впечатлена и вдъхновена от тях, че знаех, че искам да продължа да работя с тях!

Моята работа беше да открия и сформирам постоянните екипи във всяка страна, които да движат програмата. Така че още в началото намерих местен колега и заедно можехме да търсим начин как да осъществим програмата - аз, познавайки Reach for Change и социалното предприемачество и те, познавайки страната и мрежите.

Липсата на развитие наистина означава единствено, че има безкраен потенциал, в случай, че имате правилните хора на борда - а ние имаме страхотни екипи и социални предприемачи във всяка страна.

- Наскоро си работила със шведски социални предприемачи като мениджър на Reach for Change за Швеция. Кой е любимият ти шведски социален предприемач?

- Това винаги е най-трудният въпрос за мен - имам толкова фаворити! Една от любимките ми е Ансофи Бликст, която ръководи организация на име Tilia.

Те подкрепят младежи с психологически разтройства - често тийнейджъри, страдащи от депресия или тревожност, някои от които са опитвали самоубийство нееднократно.

Tilia работи с много младежи, които са хоспитализирани при много лоши условия - те ги подкрепят и се борят за това да получат правилното лечение и да оздравеят.

Но това, което наистина обичам в тяхната работа, е, че показват какъв потенциал имат тези младежи - всички в екипа и сред доброволците на Tilia са млади хора, които са имали подобни здравословни проблеми, много от тях не са имали никаква надежда за бъдеще, но сега са здрави, щастливи и подкрепят други да постигнат същото.

Ансофи е лидер, който наистина дава възможност на екипа си да прави невероятни неща и именно поради тази причина те са развили организацията си толкова добре.

- Как Reach for Change успява да помага на социални предприемачи от 18 толкова различни държави?

- Интересно е, защото технически ние осъществяваме абсолютно идентични програми във всички страни - селектираме и инвестираме в социални предприемачи.

Но също така бързо осъзнахме, че нуждите и потенциалът са толкова различни при всеки пазар - така че ключът беше в местното управление.

Във всяка страна ние набирахме местни екипи, които да движат както стратегическото планиране, така и осъществяването му на практика - и двете, основани на потенциала за социално развитие, който екипите виждат в своята страна.

При някои пазари има над 50 различни организации, които се занимават конкретно със социално предприемачество.

При други - ние бяхме първите “играчи”, които употребяваха този термин. Следователно очевидно е, че пазарните ниши и стратегията ще са много различни в тези случаи, но в по-голяма или по-малка степен могат да се използват същите инструменти.

Така че в известен смисъл ние сме 18 местни организации, но си сътрудничим и се учим една от друга по толкова много начини, че наистина това помага за подобряването на всяка една от програмите.

- Можеш ли да дадеш пример за социално предприятие, което е общовалидно - може да реши социални проблеми както в Африка, така и в Швеция, и в България?

- Някои социални проблеми, разбира се, са строго специфични за държавата, но ние имаме и много сходни иновации. Има една сфера, която ми се струва особено интересна. В толкова различни страни като Швеция, Дания, България, Танзания, Чад и много други - ние имаме социални предприемачи, които учат деца и младежи на IT и програмиране.

Това наистина е ключово умение, което ще е необходимо след само няколко години - по същия начин, по който да знаеш как да използваш Office пакет - Word и Powerpoint, е необходимо днес.

И много хора в развиващите се страни са прегърнали тази идея дори по-силно от по-развитите страни, защото знаят, че тя има потенциала да послужи за изравняването на силите на глобалната арена.

В нашето портфолио предприемачът, който е достигнал най-далеч в тази сфера е може би Каролин Екияресима в Танзания. Въпреки очевидното затруднение в достъпа до интернет и дори до електричество, тя е разработила невероятна програма за момичета, които да се учат да програмират.

Някои от момичетата в нейната програма, които са живели в рискова среда и с ограничен достъп до образование, са успели да създадат и развият свои собствени технически иновации и са участвали в международни технически събития.

Продължавам да виждам местното управление като ключово за успеха, но е важно и че самите социални предприемачи учат толкова много един от друг чрез нашите мрежи.

- Стартираме първата Академия за социални предприемачи в България. Какво мислиш - възможно ли е човек да се научи да бъде социален предприемач? Раждаш ли се или ставаш социален предприемач?

- Преди да започна работа в тази сфера, смятах, че е нещо, свързано с личността, но сега знам, че не е. Съществува стереотипния тип предприемач, който според мен е по-добър в това да стартира.

Това ни кара да си мислим, че те са по-добри предприемачи по принцип, но те често се борят с това да изградят организацията си и да структурират план за работа. Което означава, че имат проблем с дълготрайната устойчивост.

А хората, които са по-добри в планирането, имат проблеми с това просто да стартират или да действат по собствената си идея. Но през годините видях всякакви различни личности, които вършат страхотна работа като социални предприемачи.

Мисля, че единственият истински критерий е да искаш да излезеш от собствената си зона на комфорт - каквато и да е тя. Това е приключение, в което единствената гаранция, която имаш, е че няма да се получи както си го планирал.

И е важно за вашите инвеститори, партньори и екип също да разберат това. В Reach for Change сме разработили специално програмите си с това разбиране.

Както споменах, много предприемачи са креативни иноватори и активисти, но не са добри в планирането и организирането на проста база данни с информация, от която лесно да се учат и да подобряват продукта си.

Така че имаме инструменти и за това. Други са много добри в това да работят с хора, но замръзват при вида на числа в таблици - така че имаме прости инструменти за финансов мениджмънт, които позволяват на тези хора да правят смислени финансови операции.

Така че смятам, че никой не може да те научи, освен ако не желаеш да се научиш. Но ако имаш желание, ние имаме начина.

- Като гост-говорител на откриването на Академия за социални предприемачи на 6ти октомври. ще изнесеш въвеждаща мотивационна лекция за социалното предприемачество. Ако можеше да дадеш само един съвет на стартиращите социални предприемачи, какъв би бил той?

- Първо, искам да кажа, че аз самата много се вълнувам да се запозная и да се уча от всички амбициозни социални предприемачи в България!

Нямам търпение да разказвам всички ваши истории, когато по-късно отида и в други страни!

Разбира се, имам много за казване, но ако наистина трябва да дам само един съвет, бих казала - започнете да правите нещо днес!

Виждала съм толкова много амбициозни предприемачи с прекрасни идеи, които са буксували на едно място, защото са смятали, че трябва да могат да правят всичко от самото начало, а това е погрешният подход.

Обичам lean start-up подхода, който насърчава именно това - просто стартирайте с минималната възможна работеща версия на вашата идея, за да тествате клиенти и да получите тяхната обратна връзка.

Това някой път означава в стартовата фаза просто да говорите с хората за вашата идея и след това да се отнасяте към коментарите и въпросите им като обратна връзка, а не критика.

И най-важните групи, с която да говорите, са вашите клиенти и вашите бенефициенти. Обещавам, че ще имам интересни истории по този повод на откриването!