Още по темата

Близо 39% от мениджърите считат подкупите и корупцията за широко разпространени практики, като почти половината са в състояние да оправдаят неетично поведение за постигане на финансови цели.

Това показва четиринадесетото глобално проучване на една от четирите най-големи одитни компании в света - Ernst & Young „Корпоративни злоупотреби, персонална отговорност”. За първи път в него е включена и България.

Едно значително малцинство ръководни кадри продължава да оправдава неетичните действия за подобряване на резултатите на компанията. Когато им бъде представена серия от възможности, повече от една трета са склонни да оправдаят неподходящото поведение и в условията на икономически спад.

Корупцията, измамите и корпоративните злоупотреби са възприемани като проблем с дълбоки корени в нашата страна. Като последица от това, от жизнено важно значение е бизнесите да установят правилния тон на върха на организацията и да практикуват спазване, базирано на ценностите.

А работят ли регулаторните органи ефективно? Повече от 50% от мениджърите от България и региона считат, че макар да изглежда, че регулаторните органи имат желание да преследват случаите на корупция, то не води до постигане на ефективни присъди. Това е най-високото ниво на липса на доверие в системите за борба с корупцията от всички региони, които участват в проучването.

Фандъкова: Съмненията за корупция се борят с проверки

Всеки десети плаща под масата за здраве

„Алфа Рисърч”: За 58.6% от хората корупцията расте

Твърдостта, с която държавите в Източна Европа отговарят на корупцията, варира в широки граници, като Полша и Румъния се отличават със силата на своите правоприлагащи действия.

Като част от Европейския съюз и международните усилия в тази посока, и България предприема целенасочени действия и би трябвало да продължи да подобрява своето законодателство, свързано с подкрепа на доброто корпоративното управление, санкционирането на случаите на злоупотреба и търсене на отговорност от съответните страни. 

Али Пирзада, лидер на услугите, свързани с корпоративните злоупотреби и бизнес спорове в EY България посочва: „Бъдещата бизнес среда е вероятно да стане дори още по-трудна – с увеличаването на несигурността, произтичаща от политическите развития и променящите се икономически условия. Това би могло да се окаже двигател за измамното и корупционно поведение, но с повишаването на регулаторното правоприлагане, разходите за такова поведение ще стават все по-високи. Ефективното съответствие с нормативните изисквания ще бъде от фундаментално значение за постигането на устойчив растеж на бизнеса“.

Мнозинството - близо 83% от мениджърите, разглеждат принудителните действия срещу ръководството на компаниите като ефективна спирачка за случаите на измами, подкупи и корупция.

Нарастващите заплахи от кибер престъпления, финансиране на тероризма и напоследък разкритията, свързани със злоупотреби с офшорните юрисдикции, повишават натиска спрямо компаниите да намаляват риска от измами, подкупи и корупция.

Има огромна корпоративна подкрепа за повишаване на прозрачността, свързана с действителните собственици на различните бизнеси. В България за всички 100% от участниците в проучването знанието за реалните собственици е от особена важност.

Като част от Конвенцията за борба с подкупването на чужди длъжностни лица в международните търговски сделки на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, България също по своите ангажименти за намаляване на измамите. С приетия в началото на 2016 г. нов Закон за счетоводството, тя поема ангажимента си да работи срещу сивата икономика и измамите. Новият закон премахва споделената отговорност относно съдържанието на публикуваната финансова информация от компаниите. Сега ръководителят изцяло носи тази отговорност.

Практиката в САЩ показва, че индивидуалното преследване е един от най-ефективните начини за борба с корпоративното неправомерно поведение.

В същото време обаче в България и страните от Източна Европа 22% посочат, че лоялността към колегите би ги възпряла да докладват случай на измама, подкуп и корупция, а 24% отчитат като възпиращ фактор лоялността към тяхната компания.

Доброто ниво на съответствие с нормативните изисквания не е бариера пред растежа на приходите, нито е пречка за постигането на по-висока рентабилност. Резултатите от проучването доказват обратното - бизнесите, които са постигнали ръст на приходите през последните две години, е по-вероятно да бъдат считани за етични от техните служители.