Още по темата

Случаите на спешна помощ вече ще се третират според спешността. С 3 кода - червен, жълт и зелен Министерство на здравеопазването ще разделя пациентите на спешни и не толкова спешни.

Съобразно тези кодове линейките ще трябва да пристигат съответно за максимално 8, 20 и 120 минути. Новите правила ще влязат в сила във всички спешни центрове от 16 ноември.

Извънреден протест на медици от Спешна помощ

Абсурди за много пари в „Бърза помощ”

„Вече ще има критерии какво е забавяне”, коментира пред NOVA проф. Стоян Миланов, директор на "Пирогов" и национален консултант по Спешна помощ. 

За да се определи спешността на отделните случай се въвежда въпросник, на базата на който дежурните телефонни оператори ще преценяват необходимостта от оказване на медицинска помощ.

Над 30 лекари и експерти включително и румънски и немски специалисти в продължение на 2 години са разработвали въпросите, съобщава БНТ.

Те са направени така че максимално бързо да стане ясно състоянието на пациента и доколко наистина се нуждае от спешна помощ.

Целта е да се ограничи разкарването на линейките за неспешни случаи при положение, че в същия момент друг човек се нуждае от незабавна медицинска помощ.

„До момента липсваха критерии. Затова се образуваше една нерегламентирана опашка от повиквания, при която този, който има нужда, няма право да пререди. А идеята на Спешната помощ е точно това - този, който има нужда, да пререди”, подчерта проф. Миланов.

Освен въпросите, с които дежурните оператори ще определят състоянието на пациента, здравното министерство публикува повече от 100 страници и инструкциите за даване на първа помощ до идването на парамедиците. Част от тях са кратки - например да не се мести тялото и да се осигури достъп на свеж въздух.

Освен това, за да се подобри работата на спешната помощ в България, през следващите 4 години се планира да бъде купена нова апаратура и да подменят по-старите линейки с 600 нови.