Още по темата

Във Варна литър дизел в бензиностанциите струва с близо 50 ст. по-малко, отколкото във Видин, Русе, Перник или Свиленград. Как така във Варна цените на горивата може да са толкова ниски, а в останалата част от страната, не?

Междувременно цените на петрола на световните пазари удариха ново дъно, като за първи път от 12 години паднаха под 30 долара за барел.

През последните 3 месеца сорт Брент поевтиня в Лондон с 57%. Само в петък стойността на контрактите с краткосрочна доставка на база, на които се определят около 80% от цените на петрола в света, се понижи с 6,3%, до 28,94 долара за барел, като през деня беше достигнато дъно от 28,82 долара за барел.

Какво обаче става в България? През ноември най-масовият бензин A95 у нас струваше средно 1,97 лева, а дизелът, 2,05 лева. Тогава в Германия бензинът е струваше 2,57 лева, а дизелът 2,18 лева. По същото време в Гърция обикновеният бензин се е продаваше за 2,73 лева за литър, а дизелът за 2,17 лева.

Според данните на Българската петролна и газова асоциация към днешна дата в Гърция бензинът е поевтинял с 25 стотинки, дизелът - с 6 стотинки. В Германия бензинът вече струва със 17 стотинки по-малко, а дизелът е поевтинял с 19 стотинки.

В България обаче намалението на средната цена при бензина е едва с 2 стотинки, а при дизела с 8 стотинки.

„Когато във Варна цената е една, а за същата верига е с 30-40 ст. по-висока в друг град, при положение, че никъде не продава на загуба, защото законът го забранява, това означава, че нещо не е наред с конкуренция”, коментира в студиото на „Челюсти” Мартин Димитров от Реформаторския блок.

Той изрази съмнение в картел и посочи, че това трябва да се провери и докаже от Комисията за защита на конкуренцията.

„Не само че трябва да бъде подменена комисията, но трябва да се види и какви са проблемите в механизма на конкуренцията, заради които се натъкваме на тези аномалии”, на мнение е социалиста Румен Гечев.

Според Гечев проблемът се корени в данъчните складове. И поясни, че проблемът може да бъде решен с по-висока конкуренция чрез засилване на вноса. Гечев поясни, че в Австрия и Гърция крайната цена на бензина е по-висока отколкото у нас.

Мартин Димитров обаче смята, че цените трябва да се гледат преди начисляването на акциз и ДДС. В България акцизът за дизела е с 20 ст., а за бензина с 40 ст., по-нисък от средния за ЕС. Ако данъците и акцизите се извадят от сметката, се оказва, че плащаме едни от най-високите цени на горивата в Европа.

Гечев смята, че собствениците на данъчните складове пречат на вноса на горива на по-ниски цени и така предотвратяват конкуренцията на пазара.

Според Мартин Димитров собствеността над въпросните складове е неясна, като от финансовото министерство са отказали да дадат информация по въпроса.  Заедно с негови колеги депутати, той е завел дело, за да стане публично известно, кой контролира данъчните складове за горива в България.