Още по темата

Стабилност, реалистичност, резултати. Това са думите, които обобщават философията на Бюджет 2016, според финансовия министър Владислав Горанов.

Дефицит от 1.8 млрд. лв. предвижда законопроектът за държавния бюджет за 2016 г., който парламентът обсъжда днес.

В доклада на Комисията по бюджет и финанси се посочва, че отнесено към прогнозния размер на БВП дефицитът е 2%.

Бюджетното салдо се образува от дефицитните бюджетни салда на Националния бюджет в размер на - 1 649,4 млн. лв. и на Сметките за средства от Европейския съюз в размер на 150,6 млн. лв.

Предвижда се също така държавата да поеме нов дълг от до 5,3 млрд. лв. основно за рефинансиране на стари задължения и на дефицита в бюджета.

В законопроекта обаче се уточнява, че новият държавен дълг може се ползва и за финансиране на програми и инструменти за финансова стабилизация и предоставяне на извънредна публична финансова подкрепа по Закона за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници, включително чрез Българската банка за развитие.

Общо приходите в хазната през 2016 г. се очаква да достигнат 33 015,7 млн. лв. или с 1 366,2 млн. лв. повече от 2015 г.

Повишението е резултат от увеличението на данъчно-осигурителните приходи с 1 265,6 млн. лв. и неданъчните приходи с 861,9 млн. лв. и от намалението на помощите и даренията със 761,2 млн. лв.

Проектобюджетът предвижда увеличаване на средствата от държавния бюджет към бюджета на общините. За бюджетни взаимоотношения с общините се предлага обща сума 2 662.1 млн.лв., от която за местни дейности са определени 403, 6 млн. лв. и за делегираните от държавата дейности 2 258,5 млн. лв.

С преходните и заключителни разпоредби на законопроекта за държавния бюджет за 2016 г. се правят и промени в Закона за държавния бюджет за 2015 г. В доклада на бюджетната комисия се посочва, че съгласно разчетите на управляващите органи за префинансиране на разходи по програмите и за осигуряване на съответното национално съфинансиране на проектите са необходими допълнителни трансфери в размер на 714, 7 млн. лв. Освен това ще са необходими и допълнителни средства от 110 млн. лв. за финансиране на ДДС на бенефициентите-общини по Програмата за развитие на селските райони и 110 млн. лв. допълнителни плащания по приключването на инвестиционните проекти по Оперативна програма "Транспорт" под формата на временна финансова помощ.

Предлага се в бюджета за 2015 г. приходите да се увеличат с 832,8 млн. лв., разходите - с 387,8 млн. лв., трансферите - с 494,7 млн. лв. и дефицитът - с 49,7 млн. лв.

Според Владислав Горанов приоритет за държавата през 2016 г. ще бъдат инвестициите в инфраструктура, регионално развитие, благоустройство и транспортната инфраструктура на страната.

„Икономическият растеж е в основата на просперитета на всяка страна, като нивото, развитието и натрупването, интензивността на използването и възвръщането на нейните материални, природни и финансови активи и човешки капитал определят способността да се генерират доходи”, каза Горанов.

Той се похвали, че през третото тримесечие брутният вътрешен продукт е нараснал с 2,9% спрямо същия период за миналата година, при среден темп на икономически растеж в ЕС от 1,9%.

Горанов подчерта, че стабилността е ключова за увеличаването на вътрешното потребление в страната, което заема най-голям дял от добавената стойност в икономиката. Според финансовия министър с избора на новото ръководство на БНБ държавата е подредила функциите си, така че да има имунитет срещу опити за недобросъвестни действия при управлението на парите на хората.

„Уроците са прочетени от всички и финансовата ни система е в стабилност. В края на миналата година гарантирахме, че правителството ще бъде коректен платец към всички, към които има задължения. До края на тази година приключва програмният период 2007-2013 г. Това е причината актуализацията на бюджет 2015 г. да е неизбежен”, категоричен е Горанов.