Още по темата

Петролът пада, милиарди барели стоят на склад, Китай ограничава потреблението, а Иран се готви да излезе на пазара и да увеличи излишъка.

Чудесни новини за потребителите. Дори в България цените на горивата ще падат, тъй като дистрибуторите скоро няма да могат да се оправдават с това, че са купували, когато петролът е бил по-скъп.

Реално, ако се отчете покачването на долара с 6% срещу еврото и респективно срещу лева за последните 12 месеца, и фактът, че акцизът и ДДС формират приблизително половината от цената, отчетат се разходите и разумната норма на печалба, бензинът трябва да струва на дребно около 1,60 лв. а дизелът, около 1,55 лв. за литър или с близо 30 ст. под сегашните средни нива.

Причината е сериозният спад с 48% за последната една година на цената на петрола сорт Брент, на база на която се определя стойността на 80% от договорите за доставка на нефт в световен мащаб, включително и на руския експортен сорт Уралс.

Днес фючърсните контракти за доставка на сорт Брент през март поевтиняват с 2,40%, до 28,07 долара за барел.

И няма какво да спре този спад, освен масовите фалити на петролни компании. Предлагането превъзхожда търсенето с над 1 млн. барела на дневна база, в глобален мащаб.

В същото време обемът на вече складираните количества нефт и нефтопродукти надхвърли рекордните 3 милиарда барела.

А с вдигането на санкциите Иран се готви да се върне на международните пазари. Очаква се през следващата година ислямската република да добива по около 3,1 млн. барела на ден.

Ниските цени на горивата на теория би трябвало да доведат до засилване на търсенето. Но икономическият растеж е слаб в глобален мащаб. Китайската икономика се забавя. Дори нещо повече - властите в Китай решиха да ограничат потреблението на горива заради замърсяването, като спряха поевтиняването на дизела и бензина.

Цените на горивата дребно във втората по големина икономика и най-перспективния пазар в света, са замръзнали на нивата, на които бяха, когато петролът струваше 40 долара за барел.

На този фон бизнесът с нефт и нефтопродукти е под все по-силен натиск. Маржовете на печалба на рафинериите в глобален мащаб са намалели с 34% през последните 3 месеца на миналата година, до средно 13,20 долара за барел.

В Европа спадът е дори по-голям, като средният нетен приход за преработката на барел суров петрол вече е 9,50 долара.

Студът през януари леко засилва търсенето на горива за отопление, но това е кратковременно успокоение.

Проблемът е, че цялата модерна инфраструктура за добив на нефт, преработка и дистрибуция на нефтопродукти от години работи с много по-високи норми на печалба.

Инвестициите в сектора пресъхват, акционерите продават, тъй като и дивидентите намаляват. Парадоксално, но краят на петролната ера идва с евтини горива.

Само преди 6 месеца сорт Брент струваше над 56 долара за барел, но дори тогава Иран притесняваше пазарите.